De vijf tibetanen zijn vijf oefeningen gebaseerd op yoga bewegingen.

Deze oefeningen werden iedere dag gedaan door de Tibetaanse monniken om in goede gezondheid te blijven. Ze geloofden zelfs dat ze met deze serie van oefeningen de bron van eeuwige jeugd in handen hadden, de sleutel om veroudering tegen te gaan. Dat laatste is misschien wat erg optimistisch, maar iedere oefening heeft zijn eigen voordelen. Als het je lukt om de oefeningen dagelijks te doen dan zal je lichaam sterker worden en de problemen die bij het ouder worden horen, tegengaan. Ik ben er ooit mee begonnen toen ik een stuk jonger was, maar heb het toen niet volgehouden helaas. Anders was ik nu nog in de dertig ;-).

Wat doen de oefeningen voor je?

De oefeningen helpen je gevoel voor evenwicht te trainen,  je spieren te versterken en je lichaam soepel en flexibel te houden. Verder bouw je ook uithoudingsvermogen op. De oefeningen zouden ook de zeven chakra’s activeren en daardoor alle klieren van het endocriene systeem stimuleren. Je endocriene systeem is verantwoordelijk voor het goed laten functioneren van alle organen en dat heeft natuurlijk een vertragende werking op het verouderingsproces.

Hoe doe je de oefeningen?

Het wordt aangeraden om de oefeningen iedere morgen te doen. Het is uiteindelijk de bedoeling om iedere oefening van de serie 21 keer te herhalen en dat kost dan in totaal ongeveer een kwartier. Maar als je niet getraind bent, kun je het beste beginnen door iedere oefening drie keer te doen. En dat iedere week uit te breiden door er één bij te doen.

Dit zijn de vijf tibetanen

1. Ga rechtop staan met de armen gespreid. Draai in een rustig tempo met de klok mee. Eén oefening is een draai van 360 graden. In het begin kan je hier draaierig van worden. Dus let op dat je je evenwicht niet verliest.

1t

2. Ga op de grond liggen en breng tegelijkertijd je kin naar je borst en de benen gestrekt omhoog tot ze horizontaal zijn. Breng je hoofd en benen weer terug naar de grond en herhaal.

2t

3. Ga op je knieën en breng je borst naar voren maak je rug hol en buig naar achteren. Duw je stuitje naar beneden. Beweeg dan met je hoofd naar voren en breng de kin naar je borst. Breng dan je borst weer naar voren en je hoofd naar achteren en herhaal.

3t

4. Ga zitten met je benen recht voor je en je handpalmen naast je plat op de grond. Zet je voeten plat op de grond en duw je heupen naar boven. Je staat dan op handen en voeten. Kom terug in de zittende positie en herhaal.

4t

5. Begin in de houding waarbij je met je lichaam een omgekeerde V maakt. Laat je heupen naar de vloer zakken terwijl je je bovenlichaam naar boven draait en herhaal.

5t

 

Filmpje

Er zijn op youtube talloze filmpjes te vinden met mensen die de Tibetanen voordoen. Hieronder een voorbeeld. De dame op het filmpje, Ellen Wood, doet het nog eens voor. Leuk detail is dat Ellen pas op haar 67-ste begon met het beoefenen van de vijf tibetanen. Ben je ook benieuwd hoe oud ze is? Ze is van 1936.

Boeken

In de boeken kan je de achtergronden lezen en de voordelen van de verschillende poses.