Groene thee staat al eeuwen bekend om de gezonde eigenschappen die het bezit. Het is rijk aan antioxidanten en daarom helpt groene thee tegen veroudering.

 

Wat maakt groene thee zo gezond?

Thee, en groene thee in het bijzonder, is gezond omdat het veel polyfenolen bevat. Polyfenolen zijn een soort chemische verbindingen die van nature voorkomen in planten. Het zijn belangrijke antioxidanten die de werking van vrije radicalen, schadelijke stofjes in het lichaam tegengaan.  Antioxidanten beschermen je cellen tegen beschadigingen en gaan daardoor ziekten en veroudering tegen. Behalve dat het celbeschadiging helpt, heeft het nog meer positieve eigenschappen.

 

Goed voor het hart

Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat groene thee het cholesterol helpt verlagen en hoge bloeddruk helpt voorkomen.

 

Ontstekingsremmend

Door allerlei oorzaken kunnen er ontstekingen in je lichaam ontstaan die op den duur chronisch kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een slecht voedingspatroon, tandvleesontstekingen of veel stress. Die ontstekingen in het lichaam, hoeven op zich nog geen klachten te geven, maar kunnen op den duur leiden tot allerlei ziekten. Groene thee helpt deze ontstekingen tegen te gaan.

 

Bloedsuikerspiegel

Groene thee lijkt een rol te spelen bij het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel.

 

Groene thee kalmeert

Een kopje thee drinken kan op zich al een rustgevend gebeuren zijn. Maar daarbij bevat groene thee de stof L-theanine dat de rustgevende alfa golven in de hersenen stimuleert en de werking van cafeïne die ook in groene thee aanwezig is neutraliseert.

 

Afvallen

Groene thee stimuleert het metabolisme, zodat er meer calorieën verbrand worden. En als je op gewicht bent helpt het zo ook om op gewicht te blijven. Als je twee keer per dag een suikerhoudend drankje vervangt door groene thee, dan helpt dat op twee manieren: je krijgt minder suiker binnen en de groene thee levert geen calorieën maar helpt je wel extra calorieën  te verbranden.

 

Goed voor de geest

Uit onderzoek is gebleken dat het regelmatig drinken van groene thee goed is voor de hersenen en ziekten als Alzheimer kan vertragen.

 

Kwaliteit groene thee

De kwaliteit van groene thee kan wel verschillen. Een goede kwaliteit thee die je koopt bij een speciaalzaak, die bij voorkeur ook nog organisch verbouwd is, dus niet bewerkt met pesticiden, zal waarschijnlijk meer gezonde stoffen bevatten dan het eerste beste zakje uit de supermarkt.

 

Hoe zet je groene thee?

Om de goede eigenschappen van groene thee het beste tot zijn recht te laten komen, is het belangrijk om geen kokend water op de thee te gieten. Het water moet eigenlijk van de kook af zijn en zo’n 80 graden zijn.  Giet het over een zakje of thee-ei en laat 2-3 trekken. Niet langer want dan wordt de smaak bitter.  Als je wat citroensap toevoegt dan zorgt de vitamine C dat de gezonde stoffen uit de thee nog beter opgenomen kunnen worden door je lichaam.

 

Gezonde alternatieven

Behalve in groene thee komen polyfenolen ook in behoorlijke hoeveelheden voor in druiven, bessen, granaatappels, wijn, bier, olijfolie, walnoten, pinda’s, chocolade en zelfs in popcorn. Bij vruchten bevat vooral de schil veel polyfenol.