Van Lanschot is een chique bank. Duurder dan de rest maar dan heb je ook wat. Om bij Van Lanschot te mogen beleggen, had je altijd een aanzienlijk vermogen nodig, anders moest je maar naar een gewone bank gaan. Nu kan het al vanaf 10 mille.

Tja, ze hebben een haarscherpe visie, zeggen ze zelf. Al 275 jaar een beter beeld dan de rest. Mooi toch? Daar kan de happy few met oud geld van profiteren.

Toch houd ik van Van Lanschot. Van hun ietwat elitaire uitstraling en hun malle logo. Dat maakt ze tot betrouwbare, up-market bankiers van de oude stempel. En daarom ben ik een beetje geschokt door de nieuwe reclamecampagne van Evi Van Lanschot. Evi van Lanschot wil de kleinere, jongere belegger aan de bank binden. Met een lage instapdrempel en een moderne, frisse look and feel. Dat werk.



Maar hee! Om te beleggen heb je toch visie en inzicht nodig? Het ‘ken je klant principe’ en de ‘vier ogen intake’ zijn heilig bij de toezichthouder, net als de focus op het klantbelang. Maar niet bij Evi. Want Evi is blind. Ze heeft namelijk geen ogen. Wie heeft dat kunnen bedenken en daar geld voor gekregen? Ze kan geen koersen zien en geen trends volgen. Te belachelijk voor woorden, kijk zelf maar https://www.evivanlanschot.nl .

Beleggen zonder visie. Dat doe je blijkbaar bij Van Lanschot.