gezond ouder worden

Je hoeft er echt niet zo veel voor te doen. Een paar kleine aanpassingen in je levensstijl is voldoende . Hieronder vind je antwoord op de vraag: Hoe word je gezond ouder?

1. Eet natuurlijke en echte voeding.

Vitamine C en E, beta-caroteen en selenium spelen een belangrijke rol bij het tegengaan van veroudering in je lichaam. Het zijn belangrijke antioxidanten die je door voeding of supplementen kunt aanvullen. Toch heeft onderzoek niet kunnen aantonen dat supplementen met de genoemde stoffen hetzelfde positieve effect hebben dan als je deze stoffen binnenkrijgt door echte voeding. Kies dus voor verse en natuurlijke producten: groenten en fruit in alle kleuren en onbewerkte  volkorenproducten. Laat producten met toegevoegde suikers, wit meel en witte rijst zo veel mogelijk liggen.

2. Slaap minstens 6 uur per nacht

Voldoende slapen is belangrijk, ook als je ouder wordt. Tijdens het slapen ontspant en herstelt zowel je lichaam als je geest. Minstens 6 uur slapen is het minimum



3. Vermijd ‘te veel’

Alles met ‘te veel’ is niet goed voor je. Vermijd het om te veel te drinken en te veel te eten. Maar ook te veel werken en te veel sporten is niet goed voor je.

4. Ga gezond om met stress

Het is onmogelijk om stress te vermijden, dus moet je leren hoe je er mee om moe gaan. Stress heeft negatieve gevolgen voor je gezondheid als je niet de tijd neemt om te ontspannen.  Stress verzwakt je immuunsysteem waardoor je vatbaarder bent voor ziekten, en bent eerder moe. (bron). Het goede nieuws is dat je kan leren om beter met stress om te gaan. Dus leer ontspannen, ga joggen, ga yoga doen of mediteren.

5. Leef volgens een vaste routine

Niet erg opwindend misschien, maar voor je lichaam is het beter als je leeft volgens vaste gewoonten. Vaste gewoonten wat betreft de tijd dat je  naar bed gaat en opstaat, en tijden dat je eet. Met het ouder worden heeft je lichaam steeds meer moeite om zich weer aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Het wordt moeilijker te herstellen van ziekten, een nachtje doorzakken of ander ongemak.

6. Ga niet met pensioen

Hoewel veel mensen uitkijken naar de dag dat ze niet meer naar hun werk hoeven gaan, heeft onderzoek heeft aangetoond dat de gezondheid van mensen die met pensioen gaan sneller achteruit gaat. Ze worden dikker en hebben vaker te maken met chronische ziekten dan hun actieve leeftijdsgenoten. Het is dus beter om deel uit te blijven maken van de maatschappij en een doel te hebben om voor op te staan ’s ochtends. Moet je met pensioen zorg dan voor andere bezigheden. Ga groenten kweken, word vrijwilliger of neem een andere hobby.

7. Blijf in beweging

Regelmatig bewegen is net zo belangrijk in de strijd tegen veroudering als gezonde voeding. Door te bewegen houd je je spieren sterk en je gewrichten soepel. Je hoeft geen extreme sporten te beoefenen. Gewoon stevig wandelen of fietsen is voldoende. Trainen met gewichten of yoga doen helpt je je spiermassa in vorm te houden.

8. Verzorg je gebit

Een goed verzorgd gebit ziet er niet alleen beter uit. Een gezond gebit is ook belangrijk voor de rest van je gezondheid. Als je tandvlees ontstoken is, krijg je meer bacteriën in je mond. Die bacteriën kunnen in je bloedbaan terecht komen en kunnen je bloedvaten ontsteken en dat verhoogd het risico op hart- en vaatziekten. Houd je tandvlees gezond door regelmatig naar de tandarts te gaan en goed te poetsen en dagelijks te flossen.

9. Begin de dag met een vezelrijk ontbijt

Een ontbijt helpt je lichaam op gang komen en zorgt voor de nodige energie. Vezelrijke voeding is belangrijk omdat dit zorgt dat de  koolhydraten minder snel door je lichaam worden opgenomen. Zo voorkom je pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Als je bloedsuikerspiegel te vaak te hoog is, zorgt dat ervoor dat je meer vet opslaat en het veroudert je lichaam sneller.

10. Wees sociaal

Hou contact met je omgeving. Contacten met familie, vrienden en kennissen houden je jong en gezond.