Wetenschappelijk bewezen manieren om je telomeren te verlengen.

Kort gezegd: Hoe korter je telomeren, hoe korter je leven.

Er bestaat een duidelijk verband tussen veroudering en telomeren. Telomeren zijn volgens Wikipedia te vergelijken met het plastic uiteinde van een veter. Bij iedere deling rafelt het uiteinde een stukje uit en uiteindelijk kan de cel niet meer delen en sterft. Menselijke cellen bereiken dit stadium na zo’n vijftig, zestig delingen. Als de telomeerlengte behouden blijft, kan de cel zich blijven delen zonder dood te gaan.

Je telomeren verlengen

Je kunt je telomeren beschermen en zelfs verlengen door een gezonde levensstijl. Hieronder staan een aantal bewezen manieren waarop je zelf je telomeren kunt verlengen.



 

Voeding op plantaardige basis

Onderzoekers maten de telomeer activiteit van mannen die een dieet volgden met weinig vet (minder dan 10% van alle calorieën) en vooral gebaseerd op plantaardige voeding. Deze mannen wandelden dagelijks, beoefenden yoga en deden aan stress management en namen deel aan groep bijeenkomsten. Na drie maanden was de activiteit van de telomeren in belangrijke mate toegenomen. Na vijf jaar waren de telomeren in lengte toegenomen, terwijl de telomeren in de controlegroep korter waren geworden. Ook het Mediterrane dieet heeft een positieve invloed op de lengte van telomeren.

Thee drinken

Thee drinken en in het bijzonder groene thee heeft een aantal positieve effecten voor je gezondheid. Maar een onderzoek heeft nu aangetoond dat thee ook de lengte van je telomeren beïnvloedt. Wie meer dan drie koppen thee per dag dronk, had langere telomeren dan mensen die geen of weinig thee dronken. Waarbij groene thee de voorkeur heeft door het hogere percentage polyfenolen.

Beoefen Qigong

Qigong is een rustige variant van Tai Chi en wordt ook steeds populairder in het westen. Een studie in Hong Kong heeft aangetoond dat het beoefenen van Qigong gedurende vier maanden de telomerase activiteit liet toenemen met 70%.

Voorbeeld van een sessie Qi gong:

Kirtan Kriyan meditatie

In een onderzoek naar Alzheimer werd de telomeer activiteit gemeten van een groep mensen die acht weken lang dagelijks een 12 minuten lange Kirtan Kriya meditatie deden. De telomeer activiteit nam 43% toe in vergelijking met 4 % toename in de controlegroep die werd gevraagd om zich 12 minuten alleen te ontspannen. Maar ook van andere vormen van meditatie en mindfullness is aangetoond dat zij de telomerase activiteit positief beïnvloeden.

Hieronder zie je wat de Kirtan Kriyan meditatie is:

 

Vitamine D supplement

Onderzoekers gaven een groep dagelijks 2000 IE (internationael Eenheid) vitamine D3 voor 16 weken. Vergeleken met een groep die dat niet namen, nam de activiteit van telomerase toe met 19%.

Reservatrol

Reservatrol behoort tot de polyfenolen, een antioxidant die ook thee (zie hierboven) zo gezond maakt. Reservatrol komt voor in rode wijn, pinda’s en druiven en speelt een rol bij het tegengaan van veroudering. Om te voorkomen dat je grote hoeveelheden rode wijn moet drinken om voldoende reservatrol binnen te krijgen, is het ook als supplement verkrijgbaar.