kwaaltjes overgang

De overgang is een periode die jaren kan duren. De ene vrouw heeft veel klachten terwijl de ander er zonder er veel van te merken doorheen komt.

Voor vrouwen die wel kwaaltjes en klachten hebben, is er gelukkig veel dat je zelf kan proberen om er af te komen. Kwaaltjes van de overgang kan je natuurlijk tegengaan door de volgende aanpassingen van je levensstijl.

Eet gezonder

Het klinkt misschien een beetje als een dooddoener, maar ik heb zelf ervaren dat het veel uitmaakt als je gezonder gaat eten. Schrap ongezonde vetten en suiker zo veel mogelijk. Kies voor natuurlijke producten, groenten en fruit, vis, noten en volkorenproducten. Zorg voor voldoende calcium (groene groenten en magere zuivel), vitamine D, vitamine E, magnesium en omega-3. Als je twijfelt of je genoeg binnenkrijgt kun je een supplement nemen.

Rustig aan met cafeïne en alcohol

Cafeïne en alcohol kunnen je onrustig maken en je slaap verstoren. En slapen is iets dat tijdens de overgang toch al niet altijd zo gemakkelijk gaat. Bovendien verlies je door het drinken van meer koffie en alcohol meer calcium.

Stop met roken

Ook misschien wat overbodig om nog eens te zeggen.  Maar door te roken is de kans om vervroegd in de overgang te komen een stuk groter.  En iedereen weet ondertussen wel dat roken de kans op verschillende ziekten vergroot, dat je eerder veroudert zowel van binnen als van buiten. Daarbij neemt de natuurlijk bescherming die vrouwen hebben tegen hart- en vaatziekten na de overgang af.  Reden genoeg dus om te stoppen met roken  als je gezond ouder wilt worden.

Stop met stressen

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. De overgang is een periode waarin je veel stress kan ervaren. Kinderen die het huis uit gaan, zorg voor ouder wordende ouders en daarnaast misschien de lichamelijke gevolgen van de overgang. Als je gevoelig bent voor stress zal je er aan moeten werken. Meditatie, yoga en ontspanningsoefeningen kunnen je daarbij helpen.

Zorg dat je meer fyto-oestrogenen binnenkrijgt

Fyto-oestrogenen zijn kunnen overgangssymptomen verminderen omdat je het afnemen van het hormoon kunnen oestrogeen in je lichaam compenseren.  Je kunt meer fyto-oestrogenen (isoflavonen en lignanen)  binnenkrijgen door bepaalde voedingsmiddelen als soja, kikkererwten, peulvruchten, uien, citrusvruchten, rode wijn, pinda’s (isoflavonen).  In lijnzaad, volkorenproducten, groene thee, pitten en zaden (lignanen). Overgangssupplementen bevatten ook vaak fyto-oestrogenen.

Beweeg

Beweging helpt bij veel mogelijke kwaaltjes die de overgang met zich mee kan brengen. Het helpt je beter te slapen, maakt je beter bestand tegen stress en helpt opvliegers te verminderen. Bovendien kan je  door meer bewegen je gewicht beter onder controle houden. Vergeet naast het werken aan je conditie niet om ook wat te oefenen met gewichten. Oefeningen met gewichten is goed voor je gewrichten en helpt botontkalking tegen te gaan.

bron: Prevention.com