Laat je hersenen niet zitten is een boek van Professor Erik Scherder, met een pleidooi om weer ‘gewoon’ te gaan bewegen.

brkWaarom meer bewegen?

Niet alleen je lichaam wordt lui als je niet of weinig beweegt, ook je hersenen. Maar de wereld om ons heen verandert. Overal zijn liften, roltrappen en afstandsbedieningen. We hoeven niet meer naar de winkel om inkopen te doen. Met een druk op de knop van je computer wordt het bij je thuis bezorgd. Daardoor zijn er steeds meer mensen die niet eens meer voldoen aan de minimale norm voor gezond bewegen: 30 minuten matig intensieve inspanning, zeven dagen per week. Volgens Prof. Scherder is inactiviteit een sluipmoordenaar. Te weinig beweging vergroot de lichamelijke risico’s op overgewicht, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en suikerziekte type 2 (ouderdomssuiker). Maar ook de geest lijdt onder inactiviteit. Je geheugen gaat eerder achteruit en de kans op dementie neemt toe.

Doodsoorzaak nummer 4

Gebrek aan lichaamsbeweging staat inmiddels op nummer vier op de lijst van doodsoorzaken. 31% Van de wereldbevolking voldoet inmiddels niet meer aan de minimaal aanbevolen norm voor dagelijkse beweging. Dat aantal is in drie jaar bijna verdubbeld. Een recent onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat hoe meer uren je zit, hoe eerder je dood gaat. Ook als je daarnaast  meer dan zeven uur per week sport.

Een waarschuwing en aanmoediging

Hoewel het boek licht van toon is en prettig wegleest, wordt er wel een pessimistisch beeld geschetst van een wereld waarin mensen steeds inactiever worden, met alle gevolgen van dien. Het boek is één grote waarschuwing en aanmoediging om van je stoel op te staan en weer in beweging te komen. Wat positief is, is de boodschap dat het nooit te laat is om (weer) actiever te worden. Hoe en hoeveel je het beste kunt bewegen, staat beschreven in het boek. Je kunt ook lezen wat de positieve gevolgen daarvan voor je hersenen zijn. Vooral voor ouderen is blijven bewegen en het behouden van spierkracht van levensbelang. Het boek staat vol weetjes, anekdotes, verwijzingen naar onderzoeken en afbeeldingen. Zoals je mag verwachten van een hoogleraar, worden er geen beweringen gedaan zonder de bron te vermelden. Vandaar dat het boek eindigt met zo’n 15 pagina’s geraadpleegde literatuur. Als je van jezelf weet dat je te weinig beweegt, kan dit boek je zeker motiveren om weer eens wat vaker in actie te komen.



Erik Scherder

Erik Scherder is hoogleraar neuropsychologie aan de VU en hoogleraar bewegingswetenschappen aan de RUG. Samen met Ard Schenk en Dick Swaab geeft het lezingen door het hele land. Hij is ook bekend als gast bij De Wereld Draait Door.

Kijk hieronder naar Prof. Scherder die een college geeft over de relatie tussen bewegen en geheugen. De toon van het college komt overeen met die van het boek.