Bij yoga denk je misschien aan super-lenige mensen die zich in allerlei onmogelijke houdingen wringen. Maar dat  is niet wat yoga is.

En het is zeker geen reden om niet aan yoga te doen, ook niet als je al wat ouder bent. Sterker nog, je kunt heel goed met yoga beginnen als je boven de 50 bent. Je wordt of blijft er soepel en lenig door, wat geen kwaad kan om dat je vaak toch wat stijver en strammer wordt. Je botten worden sterker en het maakt je minder gevoelig voor stress.

Yogales

Je kunt jezelf yoga aanleren door boeken of DVD’s, maar als je nooit eerder yoga hebt gedaan, dan is het misschien verstandig een paar lessen te nemen. Zeker als je klachten hebt als rugpijn of zwakke knieën. Als je het idee van yoga eenmaal een beetje door hebt, dan kun je thuis ook oefenen. Natuurlijk moet je rustig beginnen, je eigen grenzen respecteren en het is leuker als je les wilt nemen om dat met mensen van je eigen leeftijd te doen en niet met elastische twintigers.

Voordelen van yoga

Om van de vele voordelen van yoga te profiteren zul je het wel langere tijd regelmatig moeten doen. Drie keer in de week een half uur is ideaal, meer mag ook natuurlijk.



1. Fit door matige inspanning

Bewegen is belangrijk, zeker als je ouder wordt. Maar bepaalde inspannende sporten kunnen je ook uitputten en de kans op blessures is daarbij groter. Bij yoga heb je wel de voordelen van het bewegen, maar door je rustig en matig in te spannen. Je lichaam wordt krachtiger en je traint je spieren doordat je bij veel houdingen je eigen gewicht gebruikt om te oefenen.

2. Je lichaam wordt en blijft soepel

Door de rekkende en strekkende bewegingen wordt je lichaam steeds soepeler en krijg je meer uithoudingsvermogen. Daardoor gaat het het stijver en minder flexibel worden van het lichaam tegen. Je houding verbetert en je kunt je soepel blijven bewegen en dat geeft je een jeugdige uitstraling. Bovendien train je met yoga delen van je lichaam die bij geen enkele andere sport aan bod komen.

3. Het houdt je botten sterk

Vanaf je dertigste wordt de botdichtheid langzaam minder. Voldoende calcium in je voeding en regelmatig bewegen is daarom belangrijk. Onderzoek heeft uitgewezen dat yoga de botdichtheid bevordert. En, je kunt yoga ook veilig doen als je al last hebt van Osteoporose en zo je botten sterker maken.

4. Yoga ontspant de geest

Yogaoefeningen zijn niet alleen ontspannend voor je lichaam, maar ook voor de geest. Als je je lichamelijk fit voelt, dan ben je ook geestelijk relaxter en is je stemming beter. Veel mensen slapen er ook beter door.

5. Yoga helpt bij klachten veroorzaakt door de overgang

Yoga kan helpen bij klachten van de overgang. Het maakt je minder gespannen en kan je helpen andere klachten en pijntjes te verminderen.

 

Nooit te oud om yoga te doen

In de video zie je een 93-jarige yogalerares. Blijven oefenen dus ;-).