Rimpels kun je beter voorkomen dan genezen. Met eenvoudige middelen of kleine aanpassingen in je leefstijl kun je je huid helpen in de strijd tegen veroudering.

Niemand kan ontsnappen aan het ouder worden. Maar je kunt er zelf veel aan doen om dat verouderingsproces te vertragen. Ook van je huid.

Rimpels Tip 1: De zon

Het is misschien een beetje afgezaagd om hier weer als eerste mee te beginnen, maar de zon is nu eenmaal de belangrijkste oorzaak voor veroudering van de huid. Als je rimpels wilt voorkomen, mijd dan de zon zo veel mogelijk. Dat is moeilijk als je van zonnebaden houdt en bruin wilt worden. Maar kies in dat geval liever voor zelfbruiners. Gebruik bij voorkeur iedere dag huidverzorgingsproducten met een zonnefilter van SPF 30 om je zo tegen UV-stralen te beschermen. Want die UV-stralen zijn er ook als je de zon niet ziet schijnen en als je achter glas zit.

Rimpels Tip 2: Dode huidcellen verwijderen

Het verwijderen van dode huidcellen werkt aan twee kanten. Het stimuleert de doorbloeding van de huid, waardoor deze stevig,vol en soepel blijft en je verwijdert de toplaag van de huid waardoor de oppervlakte van de huid gladder wordt en rimpels minder diep lijken. Je kunt dode huidcellen op verschillende manieren verwijderen. Op een mechanische manier door met een korrelige substantie de huid zachtjes te masseren of op een chemische manier. Vitamine A zuur (retinol) en fruitzuren (AHA) werken op die manier. Lees meer over welke producten tegen rimpels helpen.



Rimpels Tip 3: Eet meer gezonde vetten

Wat je eet is net zo belangrijk voor je huid als wat je er op smeert. In het bijzonder omega-3 vetzuren zijn essentieel voor het jong houden van de huid van binnenuit. Omega-3 komt in grote hoeveelheden voor in vette vis als zalm, tonijn en sardines en in lijnzaad, walnoten en olijfolie. Omega-3 voedt de huidcellen en zorgt er voor dat ze het vocht beter vast kunnen houden. Hierdoor blijft de huid soepel, zodat je minder snel rimpels en lijntjes krijgt. Daarnaast kan het zowiezo geen kwaad om meer van deze gezonde vetten binnen te krijgen vanwege de positieve invloed op je gezondheid.

Rimpels Tip 4: Antioxidanten

Antioxidanten gaan de strijd aan met vrije radicalen. Vrije radicalen zijn kleine schadelijke deeltjes die verantwoordelijk zijn voor de veroudering van je lichaam en je huid. Vrije radicalen zorgen onder andere voor de afbraak van collageen in de huid, de stof die de huid stevig en elastisch houdt en verslapping tegengaat. Belangrijke antioxidanten zijn bijvoorbeeld vitamine B3, C, E en vitamine Q10. Antioxidanten kun je zowel inwendig als uitwendig gebruiken. Inwendig door het eten van zoveel mogelijk groenten en fruit in alle kleuren van de regenboog. En uitwendig door huidverzorgingsproducten te gebruiken die deze antioxidanten bevatten.

Rimpels Tip 5: Masseer je gezicht met olie

Geef je gezicht eens in de week (of vaker) een massage met een gezichtsolie. Een massage zorgt er voor dat afvalstoffen worden afgevoerd en het stimuleert de bloedsomloop van de huid waardoor cellen eerder vernieuwd worden. Gebruik bijvoorbeeld amandelolie, kokosolie of olijfolie. Je laten masseren kan ook natuurlijk. Het filmpje hieronder laat zien hoe je een massage doet.

Rimpels Tip 6: Draag een (zonne)bril

Je draagt een zonnebril niet alleen om te voorkomen dat je met je ogen gaat knijpen tegen de zon, maar ook om de dunne huid rond de ogen te beschermen tegen zonnestralen. Ook als je moeite hebt met lezen van kleine lettertjes, stel een leesbril dan niet te lang uit als je fronsrimpels en andere rimpels wilt voorkomen.

Rimpels Tip 7: Ga anders sporten

Te veel sporten in de vorm van fitness, joggen en hardlopen (cardio) doet je huid niet altijd goed. Bij iedere stap of sprong die je maakt rek je de huid een beetje uit, waardoor de huid eerder slap wordt en rimpels kunnen ontstaan. Wissel joggen of hardlopen eens vaker af met fietsen, zwemmen of cross trainen. Yoga is ook een goede optie, die ook nog eens stress vermindert. En train af en toe eens met gewichten. Door het trainen met gewichten bouw je spieren op waardoor je ook meer volume krijgt onder de huid en de huid minder snel slap lijkt.

Rimpels Tip 8: Bekijk je slaappatroon

Slaap is belangrijk om je lichaam en je huid te laten herstellen. Huidcellen vernieuwen zich voornamelijk tijdens je slaap. Dus je begrijpt dat als je te weinig slaapt, je huid daar schade van ondervindt. Maar ook je slaaphouding is van belang. Word je iedere ochtend met een verkreukeld gezicht wakker? Dan slaap je waarschijnlijk op je zij waarbij je gezicht allerlei vouwen en plooien vormt. Probeer op je rug te slapen of verdiep je in de anti-rimpelkussens.

Rimpels Tip 9: Hydrateer

Hydrateer de huid van binnen en van buiten. Drink voldoende zodat afvalstoffen goed afgevoerd worden uit je lichaam en voed de huid van buiten met hydraterende crèmes. Het is belangrijk om je huid gehydrateerd te houden. Vocht laat de huid er wat voller en steviger uit zien waardoor rimpels minder snel zichtbaar zijn. Lang en heet douchen en wassen met zeep hebben juist het tegenovergestelde effect.

Rimpels Tip 10: Minder met suiker, roken en alcohol

Van suiker krijg je rimpels. Het gebruik van suiker en andere snelle koolhydraten laat de bloedsuikerspiegel snel stijgen, de suiker in de bloedstroom hecht zich aan het collageen in de huid. Het collageen wordt hierdoor stijver en minder elastisch en de huid wordt minder soepel waardoor eerder rimpels kunnen ontstaan. Reden genoeg om je suikergebruik te verminderen. Maar ook roken, dat de bloedvaten vernauwt waardoor de huid minder doorbloed wordt en alcohol dat de bloedvaten in de huid op den duur blijvend kan verwijden, zijn slecht voor de huid.