Als je lichaam te zuur is kun je last hebben van allerlei kwaaltjes. Bovendien versnelt het het verouderingsproces.

Het zuur-base evenwicht

Is je lichaam te zuur, dan betekent het dat je organen zoals je nieren en je longen niet in staat zijn de zuurbalans in je lichaam te herstellen. Als je ouder wordt gaat het vermogen van je lichaam om die zuurbalans te herstellen ook nog eens achteruit. Maar door je levensstijl en eetgewoonten heb je zelf invloed op de zuurgraad van je lichaam.

Klachten door verzuring van je lichaam

Als je een zuuroverschot hebt in je lichaam, dan werken je cellen niet optimaal en kunnen afvalsstoffen minder goed afgevoerd worden. Dat kan een scala van klachten en kwalen veroorzaken. Veel voorkomende klachten bij een verzuurd lichaam zijn bijvoorbeeld: stijve gewrichten, spierpijn, een slapper wordende huid, botontkalking, tandvleesproblemen, vatbaar zijn voor griep en verkoudheid en overgewicht.

Zelf de zuurgraad meten

Het mooie is dat je de zuurgraad van je lichaam zelf kunt meten met pH strips. Door de pH strips in je speeksel (twee uur nadat je iets gegeten hebt) of (ochtend)urine te houden verkleurt de strip en kun je je pH waarde aflezen. Een waarde van 7,4 is ideaal. Als de waarde onder de 7 scoort, is je lichaam te zuur. Gelukkig is er genoeg dat je zelf kunt doen om de zuurbalans in je lichaam te herstellen.

pH waarde meten

Verzuring door leefgewoonten

Niet alleen door de keuze van voeding kan je lichaam verzuren. Je leefgewoonten spelen ook een rol. Te veel stress, te weinig slaap, milieuvervuiling en te veel sporten verzuren je lichaam. Maar ook te snel eten en niet goed kauwen, maakt dat alkalische voeding zuur vormt.

Zuurvormende of basische voeding

Het is niet zo dat zure voeding je lichaam verzuurt. Voorbeelden van verzurende voeding:

  • vlees
  • koffie
  • alcohol
  • producten met geraffineerde suiker en witte bloem
  • gerijpte kazen
  • geraffineerde olie en margarine

Ontzurende of alkalische voeding

Voorbeelden van voeding die ontzurend werkt:

  • groenten (avocado, broccoli, rode bieten, boerenkool)
  • aardappelen
  • rijp fruit
  • citrusfruit (limoen, citroen, grapefruit)
  • kruiden
  • amandelen
  • koudgeperste olieën

Het is niet zo dat je helemaal geen zuurvormende voeding meer mag gebruiken, maar het gaat om de verhouding. Zorg dat het grootste deel van je voeding ontzurend is.

Meer informatie

Natuurlijk is dit maar een korte uitleg van het onderwerp. Wil je meer weten dan is het boek De Alkalinekuur van Dr. Stephan Domenig een goede bron van informatie. Behalve informatie tref je ook een handleiding voor een 14-daagse kuur met recepten en pH-strips om de vooruitgang te meten.