Social media bijbel

Wil je bijblijven op het gebied van social media? Wil je zelf actief zijn op social media of weten waar je kinderen of kleinkinderen het over hebben? Lees dan de Social Media Bijbel.

De ontwikkelingen op het gebied van Social Media gaan razendsnel. Vooral jongeren pakken het snel op en lijken allemaal vergroeid met hun mobiel en zitten vooral te WhatsAppen. Voor je het weet praten ze over dingen waar je totaal geen weet meer van hebt. Waarschijnlijk ken je Twitter, Linkedin en Facebook wel. Maar volgens de laatste berichten zijn die al weer over hun hoogtepunt heen en komen er al weer nieuwe social media boven drijven. Het boek begint dan ook met een overzicht van sociale media van dit moment.  Zo lees je bijvoorbeeld over Foursquare, Path, Snapchat en Vine en wat je ermee kunt.

soc2

Voordelen, nadelen en gevaren

Het boek gaat verder in op de social media als vijand. Iedereen kent het verhaal van het meisje dat per ongeluk heel Nederland uitnodigde op haar verjaardagsfeest in plaats van alleen haar vrienden, dat bekend werd als ProjectXHaren en het tragische verhaal van de Facebookmoord waarbij een 15-jarig meisje vermoord werd door haar ‘vrienden’. De meest opmerkelijke verhalen lees je nog eens in dit hoofdstuk. Op de gevaren, maar ook op de voordelen van de social media wordt uitgebreid ingegaan. Ook het taalgebruik komt aan bod en  woorden als bashen, spammen, screenshots, WTF en YW  worden ‘vertaald’.

Bijblijven

Terecht wordt in het boek de vraag gesteld, hoe ouders en leraren pubers kunnen opvoeden en corrigeren als ze niet meer weten hoe jongeren met elkaar communiceren en waar ze mee bezig zijn. Wat kan je daar aan doen? Zelf de social media uitproberen en proberen zo veel mogelijk de ontwikkelingen te volgen.



Het boek

Als je dit boek hebt gelezen, dan zul je redelijk goed op de hoogte zijn van de social media zoals die er tot nu toe zijn. Wat kan je wel doen en wat kan je beter niet doen. Het boek is ingedeeld in korte hoofdstukken die allemaal een eigen onderwerp behandelen. Het boek is informatief en leest prettig weg.

De auteurs

Het boek is geschreven door Phaedra Werkhoven en Jan Dijkgraaf. Phaedra Werkhoven is hoofdredacteur van Fabulous Mama, een lifestyle glossy voor moeders. Ze werkte ook voor andere kranten en tijdschriften. Jan Dijkgraaf was hoofdredacteur van Metro, Management Team en HP/De Tijd en is tegenwoordig schrijver, buttkicker, columnist en spreker. Ze schreven eerder samen: ‘Het enige echte eerlijke kinderopvoedboek’ en zijn eigenaar van de Social Media Brigade die scholen en ouders adviseert over het gebruik van social media.

Nederlands – 256 pagina’s – BBNC Uitgevers – december 2013