op gewicht blijven

Als je niet wilt aankomen en op gewicht wilt blijven en je bent boven de 50, dan zul je daar actief iets aan moeten doen. Lees hier de tips.

De kans is groot dat je aankomt als je ouder wordt. Tenminste als je er niet een beetje op let. Maar je hoeft echt geen zware diëten te volgen of marathons te gaan lopen om op gewicht te blijven. Gewoon een beetje opletten en een beetje discipline. Bovendien, op gewicht blijven is echt een stuk makkelijker dan afvallen en gewicht kwijtraken.

Hier zijn eenvoudige tips die niet moeilijk zijn om vol te houden.

Ga geen boodschappen doen met een lege maag

Als ik boodschappen ga doen, en ik heb weinig of niet gegeten, dan kom ik met de vreemdste dingen thuis. En ook niet echt de gezondste. Ga niet naar de supermarkt met een lege maag.



Hou ongezonde snacks buiten de deur

Soms moet je je tegen jezelf beschermen. En als je iets niet in huis hebt, kun je ook niet in de verleiding komen om het op te eten. Niet makkelijk, zeker niet als er opgroeiende kinderen in huis wonen die van chips en koeken houden. Ik kies dan vaak dingen die zij wel lekker vinden en waar ik zelf minder van houd.  Verder is het wel handig om gezonde snacks in huis te hebben. Denk aan noten, stukje pure chocolade en fruit waar je van houdt.

Maak veel, maar kleine aanpassingen in je voeding

Op die manier kun je gemakkelijk 10% minder calorieën binnenkrijgen terwijl het nauwelijks moeite kost.

Bijvoorbeeld:

– Eet minder bewerkt eten. Koop minder pakjes en zakjes en meer vers.
– Vermijd fastfood.
– Beperk gefrituurde voeding (liefst helemaal)
– Beperk suiker.
– Gebruik minder vette smaakmakers. Kies vaker voor mosterd in plaats van mayonaise en ketchup.
– Maak je eigen dressing voor de sla in plaats van kant en klaar uit een flesje.

 Weeg je regelmatig

Je gewicht schommelt en kan per dag verschillen. Maar desondanks is het wel een goed idee om je gewicht in de gaten te houden door je regelmatig te wegen. Hou een streefgewicht in gedachten zonder dat het een obsessie wordt. Als je dan merkt dat je meer dan 2 kilo zwaarder bent dan dat je gemiddeld weegt, dan kun je wat extra actie ondernemen.

Eet vaker vis, groenten en fruit

Ontbijt met yoghurt en vers fruit. Vervang af en toe eens een broodmaaltijd door een salade. Maak bijvoorbeeld een salade van wat zalm of tonijn (mag uit blik) met een ei, tomaat, avocado, komkommer, sla en olijven. Meng een sausje van azijn, olijfolie en mosterd. Groenten leveren bijna geen calorieën en leveren veel voedingsstoffen.

Drink slim

Drankjes zijn vaak ongemerkte dikmakers. Vermijd frisdranken, te veel vruchtensappen en alcoholische drankjes.Wat drink je dan wel? Water, water met een smaakje, thee, koffie. Stop met suiker in je koffie en thee. Het is een paar dagen wennen en daarna wil je niet anders. En het scheelt je wel een heleboel klontjes per week.

Blijf in beweging

Gezonde voeding is belangrijk, maar niet genoeg. Bij een gezonde levensstijl hoort ook beweging. Te lang zitten is niet goed voor je. Blijf in beweging.

Feest of uit eten

Natuurlijk ga je af en toe gezellig naar een feestje of uit eten. Dat kan je ook best doen zonder meteen je lijn te verpesten. Maak gewoon slimme keuzes. Kies vaker voor vis en minder voor gefrituurd. Bedenk je van te voren hoeveel of wat je gaat eten en drinken. Hou je niet echt van taart, voel je dan niet verplicht om taart te nemen. Hou je aantal drankjes in de gaten en vergeet niet dat je van alcohol trek krijgt.

Voel je niet schuldig

Voel je niet schuldig als je jezelf een keer flink te buiten bent gegaan. Wat gebeurd is, is gebeurd. Het heeft geen zin je er achteraf vervelend over te voelen. Gewoon de draad van een gezonde levensstijl weer oppakken.