Misschien heb je het zelf ook gemerkt, dat nu je wat ouder wordt je minder energie hebt als het warm weer is.

Het is dan ook niet voor niets dat vooral ouderen gewaarschuwd worden om beter op zichzelf te letten bij heet weer. Want of je het nu merkt of niet, je lichaam kan slechter tegen de hitte.

 

Waarom je slechter tegen de hitte kunt als je ouder wordt

Als je ouder wordt, verandert je lichaam. Misschien merk je het niet omdat het zo geleidelijk gaat, of misschien wil je het niet merken. Maar ga er maar van uit dat het gebeurt. Je lichaam wordt minder veerkrachtig en het kost meer moeite je aan te passen aan veranderingen van je omgeving zoals hitte of kou.



 

Wat is oud?

Ben je oud als je 50 bent of voel je je pas oud als je 80 bent? Het blijkt dat als er gewaarschuwd wordt dat ouderen beter op zichzelf moeten letten, vijftigers en gezonde zestigers zich nauwelijks aangesproken voelen. Toch geldt die waarschuwing ook voor hen.

 

Wat gebeurt er bij hoge temperaturen?

Bij hogere temperaturen wordt de huid extra doorbloed om te helpen je lichaam af te koelen. Daarvoor maakt je lichaam extra bloed aan, zodat ook je hart, hersenen en andere organen nog voldoende bloed aangevoerd krijgen. Om dat extra bloed aan te maken is veel vocht nodig. Vocht dat je bij heet weer toch al in grote mate verliest omdat je veel zweet.

 

Meer vocht

Iedereen moet meer drinken als het heet is, maar naarmate je ouder wordt neemt het dorstgevoel af. Daarom wordt ouderen ook altijd aangeraden veel te drinken omdat hun lichaam onvoldoende aangeeft dat het meer vocht nodig heeft. Daarnaast gaan de nieren wat minder functioneren en die spelen ook een grote rol bij de vochthuishouding van het lichaam. Je lichaam kan daardoor meer vocht vasthouden. Als je dan ook nog medicijnen gebruikt, die de werking van het hart beïnvloeden of plaspillen die extra vocht afvoeren, dan kunnen er eerder problemen ontstaan. Ook mensen die ondergewicht of overgewicht hebben zijn vaak gevoeliger voor hitte.

 

Dit kun je doen:

  • Drink regelmatig verdeeld over de dag en meer dan je normaal doet.
  • Eet regelmatig, bij voorkeur lichte gerechten met weinig zout.
  • Leg je benen hoger, als je last hebt van dikke enkels.
  • Verblijf als het even mogelijk is zoveel mogelijk in gekoelde ruimten.
  • Blijf wel bewegen, lopen en wandelen is goed.
  • Let op je lichaam en doe zo nodig een stapje terug.

 

Dit kan je beter niet doen:

  • Jezelf onnodig inspannen, zeker niet op het heetste moment van de dag (tussen 12.00 en 16.00).
  • Niet in de directe zon gaan.
  • Je niet te warm aankleden.

bron: webmd, prevention