Afvallen is nu eenmaal moeilijker als je wat ouder wordt. Je stofwisseling wordt ieder jaar wat trager. Dus als je evenveel blijft eten, je onherroepelijk zal aankomen. Bovendien is actief zijn vaak niet meer zo makkelijk als het was toen je jong was. Blessures, pijntjes en slijtage aan gewrichten gooien vaak roet in het eten als je de kilootjes eraf wilt trainen.

Om af te vallen, zal je meer calorieën moeten verbranden dan je binnenkrijgt. Maar gewoon minder gaan eten, is voor de meeste mensen lastig. Je moet dus een balans zien te vinden tussen bewegen in combinatie met een gezond dieet.

Deze tips kunnen je helpen om een paar kilo af te vallen.



1. Maak de juiste keuze in voeding

Als je graag vet en ongezond eet, dan is het makkelijk om wat gezonder te gaan eten. Maar als je al gezond eet, dan wordt het een stuk moeilijker. Het beste resultaat behaal je als je het aantal koolhydraten en bewerkte voeding zo veel mogelijk beperkt. Dus rustig aan met suiker, (wit) brood, producten met wit meel en pasta.

Wat kan je dan nog wel eten? Groenten, fruit, volkoren granen, noten, bonen, gezonde vetten en mager vlees en vis.

2. Neem af en toe een maaltijdshake

Het nadeel van onbewerkte voeding is misschien dat het wat meer moeite kost om er wat lekkers van te maken. Heb je een keer geen zin of tijd om iets te maken of uitgebreid te kokkerellen, houd dan een maaltijdshake achter de hand. Maaltijdshakes zijn rijk aan eiwitten en geven je langer een vol gevoel.

3. Doe aan gewichtstraining

Als je boven de 50 bent, neemt je spiermassa langzaam af. Je lichaam verbrandt meer calorieën in rust om spieren in stand te houden. Als je minder spieren hebt, verbrandt je lichaam minder calorieën. Het is daarom van het grootste belang om te zorgen dat je spiermassa op peil blijft. Ga naar de sportschool om met gewichten aan de gang te gaan, koop zelf een paar dumbells of doe aan yoga. Bij yoga gebruik je je eigen lichaam als gewicht.

4. Beweeg, maar spaar je gewrichten

Ouder worden gaat vaak gepaard met slijtage of artrose aan de gewrichten. Bij joggen, en met name joggen op een harde ondergrond, worden de gewrichten meer belast dan als je fietst. Als je aerobics in het water doet, dan hebben je gewrichten daar het minste onder te lijden. Bovendien verbrand je wel meer calorieën doordat je moet bewegen met de weerstand van het water.

5. Relax

Het leven van een 50-plusser kan best stressvol zijn. Werk, de zorg voor kinderen, ouders, gezondheid en andere verantwoordelijkheden zorgen allemaal voor drukte en soms voor zorgen. Die drukte zorgt er vaak voor dat er weinig tijd overblijft voor sporten of bewegen. En stress kan daarnaast ook nog eens zorgen voor emotionele eetbuien waarbij minder gezonde dingen naar binnen gewerkt wordt. Bij stress neemt het stresshormoon cortisol toe en dat zorgt voor honger. Actief ontspannen is dus het advies. Doe aan yoga, ga mediteren, tuinieren of we hebben het al vaker gezegd: neem een hond.