Mindfulness is een woord dat je de laatste jaren steeds meer hoort. Het is iets waar je je in kunt oefenen. Hoe goed ben jij in mindfulness?

Mindfulness is een vorm van meditatie. Het wordt omschreven als een manier van leven waarbij je constant aanwezig bent in het nu, waarbij je alle ervaringen of ze nu positief of negatief zijn, accepteert zonder te oordelen. Mindfulness is afkomstig uit het boeddhisme, waar het Vipassana wordt genoemd. Maar je hoeft geen boeddhist te zijn om mindfulness te beoefenen. In het westen wordt het toegepast als onderdeel van de therapie om mensen met bijvoorbeeld burnout, eetstoornissen en depressies te helpen en om stress te verminderen.

Mindfulness kun je leren

Net als meditatie heeft mindfulness veel oefening nodig. Het klinkt misschien eenvoudig om constant aanwezig te zijn in het nu, maar de praktijk blijkt anders. Bij mindfulness is het de bedoeling dat je alles wat je doet met je volle aandacht doet. Alles wat je doet of voelt ervaar je en accepteer je zonder er een oordeel aan te verbinden. Je denkt ook niet terug aan dingen die gebeurd zijn, en ook niet aan wat je vanavond gaat eten of wat je morgen op je werk moet doen. Als je dat probeert, dan zal het je opvallen dat je gedachten binnen de korste keren als een aap van de ene tak op de andere springen. Wat doe je daar tegen? Je kunt pas iets doen als je opmerkt dat je gedachten zijn afgedreven. Als je merkt dat gedachten je afleidden, dan begin je gewoon weer opnieuw. Door oefening moet het op den duur lukken om steeds rustiger worden en  je steeds langer te concentreren op het hier en nu.

Wat zijn de voordelen van mindfulness?

Door jezelf te oefenen in mindfulness, vergroot je lichamelijke en geestelijke welzijn. Je leert je eigen gedachten, emoties en gevoelens op een objectieve manier te observeren. Hierdoor voorkom je dat je (vaak op een negatieve manier) meteen reageert op je eigen gedachten. Hierdoor kun je op den duur stress en angst verminderen, beter slapen en meer relaxt door het leven gaan.

Probeer het zelf

Je kunt het zelf meteen proberen. Ga een paar minuten op een rustige plaats zitten. Doe je ogen dicht en concentreer je op je ademhaling of op een woord of zin die je in je hoofd herhaalt. Langzaam tot 10 tellen en dit herhalen kan ook.  Als er gedachten in je opkomen, observeer je deze en ga je met je aandacht weer terug naar je ademhaling, woord of zin. Als je sensaties in je lichaam opmerkt, zoals kriebel of tintelingen, dan observeer je die ook zonder er iets aan te doen. Als je geluiden hoort of iets denkt te ruiken of proeven, dan benoem je die geur of dat geluid, maar je doet er verder niets mee. Datzelfde doe je bij emoties. Als je pijn voelt, trek hebt, je boos voelt of ongeduldig. Dan herken je ze en accepteer je ze zonder ze als positief of negatief te beoordelen, maar je doet er niets mee want je weet dat die gevoelens weer voorbij gaan.




Wil je er meer over weten?

Je kunt een cursus volgen. Er zijn ook goede boeken en/of CD’s die je verder kunnen helpen.