Amandelen zijn de zaden van de vruchten van de amandelboom. Deze boom komt oorspronkelijk voor in Zuid-Azië en het Midden-Oosten. Je kunt ze in drie vormen kopen: ongepelde, gepelde en blanke amandelen. Bij de blanke amandelen is het bruine vlies verwijderd. Amandelen in de dop zijn wel heel moeilijk te kraken omdat de schil of dop erg hard i

Rauw of geroosterd?

Je kunt zowel geroosterde als rauwe amandelen kopen. In smaak maakt het niet veel uit. Maar rauwe amandelen zijn gezonder dan geroosterde. Bij het roosteren staan de amandelen vrij aan hoge temperaturen, waardoor een deel van de gezonde vetten omgezet wordt in ongezonde vetten. Je kunt rauwe amandelen bij natuurvoedingswinkels kopen, maar sinds kort ook gewoon bij AH.

Eet vaker amandelen

Je kunt amandelen zo los eten. Ze zijn een gezonde vervanging voor chips of afwisseling van pinda’s of andere noten. Je kan amandelen ook heel goed verwerken in allerlei gerechten. Zo is amandelspijs en marsepein gemaakt van amandelen. Maar je kunt er ook meel van maken en er zoet gebak mee bakken. Amandelpasta als broodbeleg in plaats van pindakaas is ook een optie.

Voedingsstoffen in amandelen

Amandelen zijn zo gezond vanwege de antioxidanten en de omega-3 vetzuren. Ze bevatten magnesium, fosfor, calcium, kalium, ijzer en zink. Verder leveren ze vitamine E, A, B1, B2, B3. Net als de meeste noten zijn ze wel calorierijk: 616 kcal per 100 gram.



Redenen om vaker amandelen te eten

– De magnesium, fosfor en calcium zijn goed voor sterke botten.

– De omega-3 helpt het goede cholesterol (HDL) te verhogen en het slechte cholesterol (LDL) te verlagen.

– Door de kalium helpen ze de bloeddruk op peil te houden

– De anti-aging kwaliteit van vitamine E is belangrijk om de huid zacht en soepel te houden

– Amandelen zijn vochtafdrijvend, en ondersteunen daardoor de werking van de nieren en de blaas.

– Amandelen zijn rijk aan vezels en daardoor bevorderen ze de spijsvertering en helpen bij obstipatie.

– Het is een goede bron van proteïnen en onverzadigde vetzuren, waardoor ze een goede vervanging zijn voor vlees.

– Het eten van amandelen zorgt ervoor dat je je langer vol en verzadigd voelt.

– Amandelen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen.