fouten ondernemers

4 ‘Fouten’ die ondernemers vaak maken

Laatst bijgewerkt:

Fouten, iedere ondernemer maakt ze. En dat is ook helemaal niet erg! Toch wordt het maken van fouten vaak gezien als falen. Jammer, want fouten maken is heel gezond. Sterker nog, het is juist goed voor jou en je onderneming. Van op je plaat gaan – en weer opstaan – leer je, en dat helpt jou en je business verder. Welke ‘fouten’ ondernemers vaak maken? We hebben ze in dit artikel voor je op een rij gezet. 

Niet (goed) luisteren

Luisteren is key, zeker als het gaat om het ontwikkelen of verbeteren van een product of dienst. Daarmee bedoelen we echter niet het luisteren naar je gevoel – iets dat nog (te) veel ondernemers doen. Toch is dit niet altijd de beste raadgever als het gaat om keiharde business. Luisteren naar feedback, naar consumentengedrag, naar data, naar wat in de praktijk wel en wat niet werkt, dat is pas echt luisteren!

Te perfectionistisch zijn 

Perfectionisme is goed, tot op een zekere hoogte. Als het je belemmert in het zetten van concrete stappen, dan zul je toch concessies moeten doen. Het is belangrijk om te beseffen dat het nooit perfect zal zijn, er is immers altijd ruimte voor verbetering. Vaak is het een kwestie van proberen en gaandeweg aanpassen. Benut de feedback die je tussendoor krijgt en jouw project zal alsmaar succesvoller worden. 

Alles zelf willen doen

Als ondernemer wil je vaak graag alles zelf doen. Zo houd je de regie in handen en weet je dat alles goed gebeurt. Toch is dit vaak enkel een gedachte en niet de werkelijkheid. Je kunt immers niet overal goed in zijn. De zaken die buiten jouw talenten liggen, kun je daarom beter uitbesteden. Denk aan de administratie, marketing, het werven van personeel. Zelfs voor het innen van openstaande facturen kun je een incassobureau inschakelen. Een professional inschakelen betaalt zich vaak terug. Aan een incassobureau heb je zelfs meestal helemaal kosten: bij een succesvolle incasso zijn de kosten meestal voor de debiteur en bij no cure no pay incasso geldt dat als er geen succes wordt behaald en geen kosten worden berekend.

Alleen focussen op nieuwe klanten

Nieuwe klanten betekent nieuwe business. Daarom ligt de focus van ondernemers ook vaak op het werven van nieuwe klanten. Niet fout, maar hierdoor wordt bestaande klanten vaak vergeten terwijl het behouden van een klant minder tijd en geld kost dan het werven van een nieuwe. Besteed daarom voldoende aandacht aan recurring revenue. 

Welke ‘fouten’ herken jij bij jezelf als ondernemer?