slecht internet

Altijd maar weer dat internet!

Een haperende internetverbinding is altijd vervelend. Zeker nu we met zijn allen steeds meer thuis zijn gaan werken, zijn we meer en meer afhankelijk geworden van een goed functionerende verbinding. Niet alleen voor het werk, overigens. Ook in onze vrije tijd wordt het internet goed gebruikt. We gamen online, streamen een serie of kijken online naar de ontknoping van de Formule 1. Allemaal momenten waarop je niet wilt dat je verbinding kuren vertoont! Wat doe je als dat toch steeds het geval is? Kun je er überhaupt iets aan doen, eigenlijk?

Ligt het niet aan jou?

Het is knap frustrerend: je belt de helpdesk van je provider, en deze wil dat je eerst eens wilt gaan kijken of het niet aan je kabels of je apparatuur ligt. Natuurlijk niet! Alhoewel… Zij vragen dat natuurlijk niet voor niets. Vaker dan je denkt gaat er toch echt binnenshuis iets mis, ook bij jou. De boel even heel goed nalopen, en eventueel eens investeren in nieuwe, betere kabels, kan soms écht helpen. Probeer dat dus altijd eerst eens te doen, als je vaak last hebt van problemen, en kijk of dat verschil maakt. Doe je dit voordat je de helpdesk belt, dan kun je meteen naar eer en geweten melden dat je dit al geprobeerd hebt, en dat het je niet heeft geholpen. Dat scheelt weer een stap.


Is er sprake van een storing of zijn het blijvende problemen?

Ook is het goed om eens te bekijken wat het probleem nu precies is. Zijn er tijdelijke storingen, waardoor je een paar uur of een dag niet of nauwelijks een werkende verbinding hebt? Dan ligt de oorzaak doorgaans echt bij je provider. Heb je juist continue problemen? Dan kunnen er meerdere oorzaken zijn. Het kan zijn dat het, zoals hierboven al vermeld, aan je kabels of apparatuur ligt. Of apparaten of muren in huis verstoren je wifi-verbinding. Het kan echter ook zo zijn dat je abonnement gewoon niet toereikend is.


Misschien heb je een beter abonnement nodig

We zijn onze internetverbinding steeds intensiever gaan gebruiken. Snelheden die een paar jaar geleden nog voldoende waren, kunnen nu problemen veroorzaken. Je kunt verschillende internet abonnementen vergelijken, en eens zien welke snelheid deze aanbieden. Zit jouw huidige abonnement aan de lage kant? Dan kan overstappen naar een snellere verbinding een manier zijn om van de problemen af te komen. Je kunt de snelheid van glasvezel vergelijken met wat je nu hebt. Grote kans dat dit flink hoger ligt, en je weer vele jaren vooruit kan. Waarschijnlijk ga je wel wat meer betalen, maar door de prijzen goed te vergelijken te letten op aanbiedingen, kan ook dit reuze meevallen.