Bij het trainen van je spieren denk je al snel aan bodybuilders met opgepompte spieren. Maar niks is minder waar. Iedereen die ouder wordt, zou zijn spieren moeten trainen. Want als je het niet doet, neemt je spierkracht en spiermassa langzaam af.

Niet alleen aerobics

Vaak ligt de nadruk bij bewegen op activiteiten als lopen, joggen, fietsen en zwemmen. Maar daarnaast zou je eigenlijk ook 2-4 maal per week aan een sport of activiteit moeten doen die de spieren traint. Doe het rustig aan. Overtraining kan voor blessures zorgen en kunnen lang duren voor ze hersteld zijn.

Manieren om je spieren te trainen

Je kan je spieren gelukkig op verschillende manieren sterker maken zonder dat je bang hoeft te zijn dat je spierballen kweekt. Kies een manier die je ligt en die je prettig vindt en probeer zoveel mogelijk spiergroepen te trainen.

1. Gewichtjes

Om je armen te trainen, koop je een set gewichtjes en begin met de lichtste (b.v. van een kilo). Als je de oefeningen goed kan volhouden, ga dan over op zwaardere gewichten. Een paar oefeningen als voorbeeld:

gewichtsoefeningen



2. Squats

Squats zijn krachtige oefeningen om je beenspieren te trainen. Je maakt een beweging alsof je gaat zitten op een stoel. Maar in plaats van te gaan zitten kom je weer omhoog. En herhaal je de beweging. Als je de oefening met gewichtjes in je hand doet, sla je twee vliegen in een klap.

3. Opdrukken

Opdrukken is op zich een zware oefening. Maar het voordeel van opdrukken is dat je heel veel spieren tegelijkertijd traint. Om het makkelijker te maken, kan je beginnen met het opdrukken tegen een muur. Ga 30 cm van de muur afstaan. Plaats je handen tegen de muur. Buig naar voren en druk je met je armen van de muur af. Hoe verder je van de muur afstaat hoe zwaarder het wordt.

Als je dat onder de knie hebt, dan kan je het op de grond proberen. Kom dan eerst vanaf je knieën van de grond. Lukt dat ook, dan kan je een echte push-up maken vanaf je voeten.

4. Boksen

Een bokstraining is een prima manier om in vorm te raken en je spieren te versterken. Met boksen gebruik je veel verschillende spiergroepen en het is een prima manier om aan je conditie te werken. Het heeft nog een ander voordeel. Als je gefrustreerd bent, trek je je bokshandschoenen aan en leef je je lekker uit op de boksbal.

5. Yoga

Is boksen je wat te heftig, dan is yoga ook een prima optie. Je zou het misschien niet denken, maar bij het doen van yoga oefeningen, train je veel spiergroepen. Daarbij heb je geen gewichten of apparaten nodig. Je gebruikt je eigen lichaam als gewicht.

6. Krachttraining op de sportschool

Sportscholen zijn natuurlijk prima uitgerust met allerlei apparatuur om je spieren én onder begeleiding te trainen.