Vocht vasthouden, iedereen kan er wel eens last van hebben. Vooral als het erg warm is. Vaak is het een vervelend maar onschuldig kwaaltje. 

Oorzaken vocht vasthouden

Verschillende lichaamsdelen kunnen opzwellen doordat de kleine bloedvaten vloeistof lekken in het weefsel. Bij warm weer gebeurt dit eerder omdat de bloedvaten dan verwijden. Als het vaker voorkomt of een blijvende kwaal is, kan er meer aan de hand zijn, zoals problemen met de bloedcirculatie, het lymfestelsel of de nieren.

Wat kan je zelf ertegen doen?

Voldoende drinken

Het klinkt misschien tegenstrijdig maar veel drinken helpt juist om gifstoffen en overtollig vocht af te voeren

Matig intensief bewegen

Om overtollig vocht af te voeren, is het belangrijk om veel te bewegen. Je hoeft geen intensieve sporten te doen maar matig intensief bewegen is voldoende. Dit zijn bijvoorbeeld activiteiten als wandelen, fietsen, tuinieren, zwemmen, enz. Volgens de norm van de Gezondheidsraad zouden 55-plussers tenminste 5 dagen per week een half uur matig intenstief moeten bewegen (hoeft niet een half uur achter elkaar te zijn), en twee maal per week aan krachttraining moeten doen. 

Niet te lang stil zitten

Behalve het matig intensief bewegen is het ook niet goed om lang achter elkaar stil te zitten.  Sta minstens iedere 15-20 minuten op en loop dan even wat rond. 

Rustig aan met zout

Door veel zout te eten houd je lichaam juist vocht vast. Dat betekent niet alleen dat je zelf minder zout moet toevoegen aan je eten. Kijk ook goed op de etiketten van producten hoeveel zout ze bevatten. 

Compressiekousen

Compressiekousen zijn een prima hulpmiddel als je vocht vasthoudt in de enkels of benen. Compressiekousen of steunkousen zorgen voor een gelijkmatige druk waardoor afvalstoffen en vocht beter afgevoerd kunnen worden. 

Misschien denk je bij steunkousen meteen aan lelijke vleeskleurige kousen, maar gelukkig zijn ze er tegenwoordig ook in vrolijke kleuren.

Behalve tegen vocht in de enkels helpen compressiekousen ook om spataderen te voorkomen en tegen zware en vermoeide benen.  Ook als je lang moet reizen kunnen deze kousen helpen tegen reizigers trombose aldus Hartstichting

Benen hoog

Natuurlijk helpt het ook als je je benen zo vaak mogelijk hoog houdt. Regelmatig een kwartiertje op de grond liggen met de benen tegen de muur zal ook goed helpen. 

Masseer het vocht weg

Je benen masseren of nog beter, laten masseren is goed voor de doorbloeding en stimuleert de afvoer van vocht en afvalstoffen. Bij het masseren beweeg je altijd naar het hart toe. Dus begin bij de voeten en werk langzaam naar boven.

Minder suiker

Zout wordt over het algemeen wel in verband gebracht met vocht vasthouden. Maar veel koolhydraten en snelle suikers eten, helpt ook niet. 

Als je veel suikers eet dan maakt de alvleesklier meer insuline aan. Dit zorgt ervoor dat de glucose uit je bloed gehaald wordt. Te veel insuline in je bloed zorgt ervoor dat je lichaam meer moeite heeft om zout af te voeren. Suiker draagt daardoor indirect bij aan het vasthouden van vocht.