eigen bedrijf na je pensioen

Een eigen bedrijf na je pensioen

Niet iedereen zit op zijn pensioen te wachten, veel mensen willen graag actief blijven, hun kennis en vaardigheden gebruiken en deel uit blijven maken van de samenleving. Een centje bijverdienen kan natuurlijk ook een overweging zijn. Een manier om dat te doen, is om een eigen bedrijf na je pensioen te beginnen. Volgens cijfers van de KvK stonden per 1 juli 2024 213.300 mensen van 65 en ouder ingeschreven in het Handelsregister.

Een eigen bedrijf na je pensioen heeft voordelen

  • Je kan van je passie je werk maken
  • De kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan in je werkzame leven, gaan niet verloren.
  • Je kan zoveel of zo weinig werken als je zelf wilt
  • Je kan zo je AOW en/of pensioen aanvullen
  • Je houdt je geest actief door bezig te blijven en nieuwe dingen te leren
  • Het zorgt voor een doel in je leven

Een bedrijf beginnen na je pensioen, hoe pak je dat aan?

Het is verstandig om goed voorbereid aan een eigen bedrijf te beginnen. Voordat je echt van start kan gaan, moet er het één en ander geregeld worden.

Het begint allemaal met een idee

Wat ga je doen? Bedenk wat je kan en wat je leuk en interessant vindt om te doen. Je kan aan hobby’s denken, aan ervaringen die je hebt opgedaan in je carrière of vaardigheden die je verder wilt ontwikkelen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kan een webshop beginnen, als coach of consultant aan de slag gaan, maar je kan je als ZZP-er ook laten inhuren door bedrijven.

De praktische kant

  • Bedenk een naam – een naam is nodig om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en de naam zal ook op een eventuele website, briefpapier of visitekaartjes komen te staan.
  • Verdiep je in de verschillende rechtsvormen voor een bedrijf – Wat is de meeste geschikte vorm voor jouw bedrijf? Een eenmanszaak, een VOF (vennootschap onder firma) of een BV (besloten vennootschap)?
  • Regel een zakelijk postadres – Wanneer heb je een zakelijk postadres nodig? Bij de KvK moet je een adres opgeven. Dat adres wordt openbaar in het handelsregister. Als je vanaf je privé-adres werkt, is het een goed idee om een zakelijk adres te nemen en die op te geven bij de KvK, zodat je privé adres is afgeschermd.
  • Schrijf je in bij de KvK – Als je een bedrijf begint, ben je verplicht om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. De KvK geeft je gegevens door aan de Belastingdienst. Indien nodig ontvang je van de belastingdienst een BTW-nummer. Zowel het KvK nummer als het BTW-nummer moet op je briefpapier staan.
  • Richt je werkplek in – Richt een plek in met alle spullen die je nodig hebt om je werk uit te kunnen voeren. Je kan waarschijnlijk niet zonder:
    • Een computer en internet verbinding
    • Een aparte telefoonlijn voor je bedrijf of een aparte mobiele telefoon met je zakelijke nummer.

De financiële kant

Het is een goed idee om je goed te laten informeren over de invloed van eventuele inkomsten uit je bedrijf op je financiële situatie. AOW en opgebouwd pensioen zijn inkomensonafhankelijk, dus daar verandert niets aan. Maar je moet natuurlijk wel belasting betalen.

  • Maak een financieel plan
    • In je financieel plan maak je een schatting van de kosten die je nodig hebt om je bedrijf te starten en de eerste tijd draaiend te houden.
    • Kan je de opstart kosten uit eigen middelen te betalen of wil je hiervoor een lening afsluiten. Als je geld wilt lenen, zul je een uitgebreid business plan moeten maken. Online kan je hier veel informatie over vinden.
    • Open een zakelijke bankrekening zodat je zakelijke en privé inkomsten en uitgaven kan scheiden. Dat werkt ook gemakkelijker als je belastingaangifte moet doen.