Auto’s van toen
Vroeger was alles beter. Maar dat geldt zeker niet voor auto’s. Een oude auto had een dashboard vol klokken en meters. Kon je precies bijhouden hoe het met de oliedruk of de accuspanning was gesteld. En om de 5.000 kilometer moest je naar de dealer voor het doorsmeren en een “kleine beurt”. Voornamelijk voor inspectie en om vloeistoffen (olie en water) te laten vervangen. Om de 10.000 kilometer stond een dure “grote beurt” gepland. Daarin werden filters en diverse slijtagedelen vervangen. En tussendoor had je de nodige reparaties en de APK. Al met al was autorijden best duur.
Werkplaats tarief van nu…
Een moderne auto steekt beter in elkaar en heeft gelukkig enorme service intervallen. Als je een keer per jaar naar de garage moet, is het vaak. Maar die ene keer ben je wel de klos, als je niet oppast!
Garages hebben nog steeds een Chef Werkplaats en een paar monteurs rondlopen. Die krijgen steeds minder te doen. Maar hun uurtarief stijgt daarom ieder jaar. Een uurtarief (of werkplaatstarief) van € 75,- is tegenwoordig al goedkoop te noemen. Daar komt de huisarts graag voor langs. En halve uren kennen ze niet, bij de garage.
Maar met de komst van het internet en de verplichte plaatsing van een universele computer unit (CPU) in elke moderne auto, kun je deze aanslag op je beurs tot een minimum beperken. Als je weet hoe.
Onderhoud is geen rocket science
In je instructieboekje kun je zien welk onderhoud je auto nodig heeft bij welk type gebruik. Online te raadplegen voor elk model. Zelfs als je niet handig bent, zoals wij, kun je driekwart van het onderhoud zelf uitvoeren. Bandenspanning aanpassen, koelvloeistof bijvullen of olie checken, het stelt echt helemaal niets voor. Daar ga je toch geen € 75,- per uur voor betalen? Gewoon lekker zelf doen.
En als je een keer iets moet vervangen als een luchtfilter, een accu, een ruitenwisser of andere auto onderdelen, dan kan je die prima online kopen. Bespaart je veel geld en kan je ook nog trots zijn op jezelf.
Idiot lights
Een moderne auto heeft geen klokken en meters meer, maar heeft ‘idiot lights’. Dat zijn universele lampjes, die aangaan als je een onderhoudsafspraak bij je dealer moet maken om je motor te laten nazien (Check Engine) of die je knipperend manen om je rit onmiddellijk te staken en meteen – stapvoets als een slaaf – naar de dealer te gaan (Check Engine Now!) voor een spoedreparatie.
Reparatie abracadabra
In de werkplaats sluiten ze, als ze tijd voor je hebben, onder het dashboard even een standaard stekkertje aan op een handheld universeel (!) diagnose apparaatje, dat je zelf voor € 40,- nieuw kunt kopen op Aliexpress. Daar rolt dan een standaard nummertje uit, dat de monteur vertelt wat er aan de hand is en wat hij moet vervangen. Kassa! Alleen al voor het uitlezen ben je bij de dealer € 75,- ex btw kwijt. Dat is dus meer dan die uitlezer nieuw kost! En daar komen vervolgens de merkonderdelen plus het arbeidsloon bij. Zo heeft de dealer zijn karige werkplaatsomzet weer in the pocket en ben jij, net als vroeger, nog steeds belachelijk veel geld kwijt aan het onderhoud van je nieuwe auto.
ANWB
Als je auto het niet meer doet kun je lid worden van de wegenwacht. Kost ongeveer € 75,- per jaar en je bent meteen verzekerd van pechhulp (ook voor de deur), afslepen bij immobiliteit en twee keer per jaar een paar dagen heerlijk vervangend vervoer als je auto moet worden gerepareerd. Dat is echt een goede deal. Als de garantietermijn van je nieuwe auto is verlopen moet je dat altijd doen, eventueel pas als je autopech krijgt. Daar doen ze niet moeilijk over bij de ANWB of concurrenten als Route Mobiel. En uitlezen van de foutcodes in je CPU kost geen € 75,- in de werkplaats, maar doen ze ter plekke, gratis. Tel uit je winst.
De wegenwachter ontvangt je niet met open armen in een maatpak. Hij serveert je geen eersteklas cappucino. Maar hij zorgt er bij pechgevallen wel voor dat je dóór kunt, linksom of rechtsom, zonder dat hij je met alle egards een poot uitdraait.
Ons advies is: doe zoveel mogelijk zelf, word lid van de wegenwacht en blijf weg bij de dealer zolang het kan.