verjongende voeding

Verjongende voeding, 10 voorbeelden

Lekker eten is één ding…maar het is helemaal mooi als je iets kunt eten dat zowel lekker als gezond is. Of, zoals de 10 voedingsmiddelen die hieronder vermeldt staan, ook nog verjongende eigenschappen hebben.

Voeding met verjongende eigenschappen

Zeg nou zelf, er staan best een paar lekkere en smakelijke voedingsmiddelen tussen. Veel van deze verjongende voeding wordt trouwens ook gebruikt als ingrediënt voor huidverzorgende producten.

1. Olijfolie

Extra vergine olijfolie, de koudgeperste, is één van de gezondste vetten. Onderzoek heeft aangetoond dat olijfolie bepaalde kwaaltjes tegen kan gaan die geassocieerd worden met ouder worden. Bij regelmatig gebruik helpt olijfolie de bloeddruk op peil te houden en verkleint het de kans op hart- en vaatziekten.

  • Olijfolie bestaat voor bijna 75% uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren en die spelen een rol bij het soepel houden van de huid en de elastisch te houden.
  • Verder heeft olijfolie ontstekingsremmende eigenschappen, beschermt het de huid tegen schade van de zon en helpt het de huid soepel en elastisch te houden.
  • Behalve olijfolie als voedingsproduct, zijn er ook cosmetische producten waaraan olijfolie is toegevoegd voor uitwendig gebruik. Je kan je gezicht reinigen en verzorgen met olijfolie.

2. Groene thee

Thee is gezond en met name groene thee bevat veel antioxidanten en polyfenolen.

Antioxidanten beschermen het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn moleculen die gevormd worden tijdens allerlei processen in je lichaam. Antioxidanten kunnen de structuur van de vrije radicalen aanpassen zodat ze geen schade kunnen veroorzaken.

Polyfenolen helpen het collageen in de huid te beschermen. Dit kan bepaalde tekenen van het ouder worden voorkomen en in beperkte mate ook herstellen.

Groene thee kan gedronken worden voor inwendig gebruik, maar er zijn ook cosmetische producten die groene thee extracten bevatten voor uitwendig gebruik.

3. Pure chocolade

Dat iets wat lekker is, ook nog gezond kan zijn. Pure chocolade is rijk aan antioxidanten en doet daarmee niet onder voor de antioxidanten van bijvoorbeeld blauwe bessen. Uit onderzoek blijkt dat pure chocolade de bloeddruk kan verlagen en je helpt je bloedsuikerspiegel in balans te houden. En dat niet alleen, ander onderzoek laat zien dat het regelmatig eten van pure chocolade je huid minder gevoelig maakt voor UV-stralen en de huid beter doorbloedt. Daardoor blijft je huid in betere conditie, langer stevig en zacht.

Wanneer is chocolade puur?

Hoe hoger het percentage cacao, hoe beter. Wettelijk is het niet officieel vastgelegd hoeveel cacao pure chocolade moet bevatten. Chocolade wordt over het algemeen al puur genoemd als het meer dan 35% cacao bevat. Maar ga liever voor chocolade met een cacaopercentage van 70% en hoger. Die bevat ook minder suiker. Er is trouwens ook hagelslag met 70% cacao.

4. Lijnzaad

Lijnzaad is een gezonde zaadsoort. Lijnzaad bevat onder andere lignanen, een soort fyto-oestrogenen die een gunstige invloed hebben op je cholesterol en je bloedsuikerspiegel. Lijnzaad kan je bovendien beschermen tegen verschillende ziekten (bron).

Verder is lijnzaad een goede bron van omega-3 vetzuren dat een positieve invloed heeft op de beperking van schade aan de huid door de zon. Volgens onderzoek helpt het ook bij de hydratatie van de huid.

5. Avocado

Daar is ie weer, de avocado. De vrucht die voor het grootste deel uit gezonde meervoudig onverzadigde vetzuren bestaat en ook nog rijk is aan vitamines en mineralen en vezels.

Verder bevatten avocado’s polyhydroxy vetalcoholen. Deze stoffen gaan ontstekingen tegen en beschermen de huid tegen schade van de stralen van de zon. De antioxidanten luteïne en zeaxanthine en helpen het DNA van de huid te repareren.

Avocado is lekker om te verwerken in salades, smoothies en sauzen als guacamole. Maar avocado, en met name avocado-olie wordt ook gebruikt als ingrediënt voor crèmes en andere huidverzorgingsproducten.

6. Vette vis

Als er één soort voeding is dat veroudering tegen kan gaan, dan is het wel vette vis. Door de grote hoeveelheden omega-3 beschermt het tegen hart- en vaatziekten en gaat het ontstekingen in het lichaam tegen.

Wat zijn vette vis soorten?

Onder vette vis verstaan we bijvoorbeeld sardines, zalm, haring of makreel. Aangeraden wordt om minstens twee maal per week vette vis te eten.

7. Groenten

Groenten kan je eigenlijk eten zoveel je wilt. Ze leveren relatief weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Zo zijn de meeste groenten rijk aan vitamine C. Dat is onder andere belangrijk om de aanmaak van collageen te bevorderen.

Er is ook een onderzoek met een groep van 700 vrouwen die meer groene en gele groenten aten. Hun huid was elastischer en toonde minder rimpels.

8. Blauwe bessen

Blauwe bessen behoren tot de gezondste fruitsoorten, dat hebben verschillende onafhankelijke onderzoeken de afgelopen jaren aangetoond. Ze leveren het meeste antioxidanten in vergelijking met andere groenten en fruitsoorten. Eén van de verdiensten van blauwe bessen is dat ze de veroudering van de hersenen tegengaan. (bron)

9. Tomaten

Tomaten hebben verschillende gezondheidsvoordelen vanwege de hoeveelheid lycopeen die ze leveren. Lycopeen is een sterke antioxidant en carotenoïde die voorkomt in rode en oranje groenten en fruitsoorten.

Lycopeen vermindert de kans op verschillende ziekten waaronder hart- en vaatziekten (bron). Bovendien beschermen ze je huid tegen de schadelijke straling van de zon.

Bij mensen die meer voeding met lycopeen gebruikten, werden rimpels binnen 15 weken minder diep. (bron)

Gekookte tomaten of tomaten gebakken in olijfolie, bevatten meer lycopeen dan rauwe tomaten heeft onderzoek aangetoond.

10. Kruiden

Kruiden geven smaak aan je gerechten, maar daarnaast hebben veel kruiden voordelen voor de gezondheid.

Zo is van kaneel bekend dat het de aanmaak van collageen stimuleert. Collageen houdt de huid elastisch. Verder hebben kruiden als gember en kurkuma hebben ontstekingsremmende eigenschappen.