Welke voeding vermindert wallen en donkere kringen onder de ogen?

Wallen en donkere kringen laten je er al snel vermoeid uitzien. Door vocht, vocht afdrijvende voeding en voeding die rijk is aan antioxidanten kan je hier wel verbetering in brengen.

Oorzaken van wallen en kringen

De huid rond de ogen is heel dun en kwetsbaar. Te weinig vocht innemen leidt ertoe dat de huid nog dunner wordt en bloedvaten beter zichtbaar. Dat veroorzaakt de donkere kringen rond de ogen. Teveel vocht vasthouden veroorzaakt juist wallen.

Daarnaast spelen andere factoren een rol:


  • Erfelijkheid
  • Ouder worden
  • Te weinig slapen
  • Cafeïne
  • Alcohol
  • Teveel zout, suiker en snelle koolhydraten eten

Voeding die helpt tegen wallen en donkere kringen

Voeding rijk aan vitamines en mineralen, die helpen om de vochtbalans in je lichaam op peil te houden, kunnen een zichtbaar verschil maken. Antioxidanten en mineralen die helpen de bloedcirculatie in het lichaam te stimuleren zijn bijvoorbeeld vitamines C, E en K. Ook het co-enzym 10, beta-caroteen en selenium lijken hierbij een rol te spelen.

In het algemeen kan je zeggen dat de volgende voedingsmiddelen helpen:

#1 Voeding rijk aan vitamine K

Vitamine K heeft een ontstekingsremmende werken en werkt anti-bloedstollend waardoor het helpt bij de doorbloeding. Donkere kringen worden gevormd doordat er kleine hoeveelheden bloed uit kleine beschadigde bloedvaatjes lekken en naar de oppervlakte komen.

Vitamine K zit met name in de volgende voeding: groene bladgroenten, en andere groenten- en fruitsoorten, zuivel, vlees, eieren en volkoren granen. 


#2 Voeding rijk aan antioxidanten

Antioxidanten werken ontstekingsremmend en kunnen de huid beschermen tegen beschadiging en veroudering vertragen.

Voeding die rijk is aan antioxidanten zijn: allerlei soorten bessen (b.v. bramen, aardbeien, blauwe bessen, rode bessen, veenbessen, gojibessen), groene bladgroenten

#3 Voeding rijk aan omega-3

Omega-3 vetzuren verbeteren de structuur van de huid en verminderen opgezwollen oogleden.

Voeding zoals vette vis (b.v. zalm), avocado en chiazaden zijn voorbeelden van voeding rijk aan omega-3 vetzuren.

#4 Voeding rijk aan vitamine C

Vitamine C is nodig om de productie van collageen te bevorderen. Collageen helpt de huid elastisch te houden.

Voeding met veel vitamine C zijn bijvoorbeeld: paprika, peterselie, sinaasappelen en kiwi.

#5 Voeding die lichaam en huid hydrateren

Voeding die zowel vocht als vitamines en mineralen leveren helpen de huid. Een verouderende, droge huid bevat weinig vocht. Vocht in de huid verdampt of de huid bevat te weinig stoffen die het vocht vast kunnen houden. Hierdoor wordt de huid droog, dun en slap.

Voedingsmiddelen die hydrateren en helpen vocht vast te houden zijn bijvoorbeeld: komkommer, watermeloen en bleekselderij