visitekaartje

5 tips voor het perfecte visitekaartje

Laatst bijgewerkt:

Als je je begeeft in de zakenwereld, is visitekaartjes maken om jouw contactinformatie te kunnen overdragen aan nieuwe zakenrelaties bepaald geen overbodige luxe. Maar hoe zorg je ervoor dat je een zo goed mogelijk visitekaartje krijgt? We geven zeven tips voor het perfecte visitekaartje.

Laat een professioneel ontwerp maken

Visitekaartjes zijn in de regel zakelijk ingesteld. Om professioneel over te komen, moet je visitekaartje ook professionaliteit uitstralen. Tenzij je zelf vormgever/dtp’er bent, is de kans groot dat je dit niet bereikt door zelf je visitekaartje te ontwerpen. Maar gebruik van een professional om het ontwerp van jouw visitekaartje te maken. Het is een investering die zich uitbetaalt in een professionele uitstraling.

Gebruik de huisstijl

Zorg je ervoor dat je visitekaartje aansluit bij de grafische huisstijl van je bedrijf. Dat wil zeggen dat je de kleuren die terugkomen in het logo van het bedrijf, op de website en in andere uitingen ook gebruikt voor het ontwerp van je visitekaartje. Dit versterkt de professionele uitstraling. Sterker nog, het staat zelfs erg onprofessioneel als jouw visitekaartje afwijkt van de huisstijl.

Vergeet de achterkant niet

Een visitekaartje heeft twee kanten, en de achterkant moet niet leeggelaten worden. Dit staat goedkoop en onprofessioneel. De achterzijde leent zich bij uitstek om het logo van je bedrijf op te plaatsen, of een slogan of motto die past bij de diensten die je aanbiedt. Een passende afbeelding is ook nog een optie om te overwegen.

Denk na over het juiste papier

In de zakenwereld worden een hoop visitekaartjes uitgewisseld. Een handige manier om daartussen op te vallen, is door de keuze voor het juiste papier te maken. Ten eerste moet je natuurlijk kiezen voor dik papier van hoge kwaliteit in het kader van de professionele uitstraling. Maar daarnaast kun je ook gaan voor zaken als een parelmoereffect, metallic glans of linnenstructuur die ervoor zorgen dat je visitekaartjes anders voelt en eruitziet dan andere visitekaartjes.

Geen alternatief formaat

Misschien denk je: wat als ik nu voor een alternatief formaat kies om op te vallen. In theorie zou dat een slimme keuze zijn, maar in de praktijk is dit vooral onhandig voor de ontvanger. Jouw visitekaartje past dan in het stapeltje tussen de andere, wat voor ergernis kan gaan zorgen. Dat vergroot de kans dat jouw visitekaartje en dus de fysieke herinnering aan jou met je contactinformatie in de prullenbak belandt.

Alleen noodzakelijke (stabiele) contactinformatie

Een visitekaartje is niet bedoeld om heel verhaal op te zetten. Het is een manier om belangrijke contactinformatie over te dragen. Je naam en je functie hoort erop, de naam van je bedrijf en wat je bedrijf doet, plus de manieren waarop jij bereikbaar bent. De rest leidt alleen maar af van het voornaamste doel. Probeer wel zo veel mogelijk contactinformatie op je visitekaartje te zetten die (voorlopig) niet aan verandering onderhevig zal zijn.

QR-code op visitekaartje

QR code

Anno 2021 kun je zelf met een fysiek visitekaartje een weblink doorgeven, namelijk met behulp van een QR-code. Het is daarom zeker het overwegen waar om een (niet té grote) QR-code op je visitekaartje te zetten dat verwijst naar de website van je bedrijf, de pagina daarop met meer informatie over jou of eventueel naar jouw LinkedIn-pagina.

Aan de hand van deze tips zou je tot een goed visitekaartje moeten komen. Daarna is het natuurlijk zaak om er zo veel mogelijk uit te delen aan potentiële klanten!