werken

4 tips om je werknemers tevreden te houden

Zelf je werk doen, een bedrijf runnen, nieuw personeel aannemen en dan ook nog je werknemers tevreden houden? Het is niet altijd even makkelijk om werkgever te zijn. Elk bedrijf begint klein, maar veel groeien daarna uit tot grotere ondernemingen. Niet alleen komen er meer zaken het bedrijf binnen, ook is er meer personeel nodig. Hoe zorg je ervoor dat je tussen alle drukte door, toch al je werknemers voldoende aandacht geeft? Volg dan snel deze tips: binnen no-time heb je tevreden personeel. 

1. Toon genoeg waardering

Werknemers tevreden houden, begint met het opbouwen van een goede relatie. Hierbij is het belang om genoeg waardering te tonen. Maar hoe doe je dit? Een simpele, maar hele waardevolle manier is door erkenning te geven. Laat als werkgever merken dat je blij bent met de resultaten en trots bent op het werk dat er is geleverd. Ook zou je een werknemer kunnen belonen als iemand bijvoorbeeld een grote opdracht heeft binnengesleept of vaak zorgt voor tevreden klanten. Belonen kan op verschillende manieren: van het bekronen tot werknemer van de maand, tot het geven van een mooi boeket en een lekker flesje wijn.

2. Zorg voor afwisseling

Niemand wordt gelukkig van steeds maar hetzelfde werk doen: ook jouw werknemers niet. Zorg dus als werkgever voor genoeg afwisseling, en wees je ervan bewust dat jouw werknemers zo nu en dan toe zijn aan iets nieuws. Zo zou je bijvoorbeeld extra werkzaamheden kunnen toevoegen of de taken van jouw personeel kunnen afwisselen met elkaar. Op die manier behoudt je variatie in het werk, zodat jouw werknemers hun taken leuk blijven vinden. Maar naast afwisseling, moeten de werkzaamheden natuurlijk ook uitdagend genoeg zijn, zo houd je jouw personeel namelijk gemotiveerd en blijven ze zichzelf ontwikkelen.


3. Wees betrokken

Betrokkenheid: net als waardering is dit een van de belangrijkste onderdelen om een goede relatie met jouw werknemers op te bouwen. Als werkgever kan je op veel manieren betrokkenheid laten zien, maar onthoudt: luisteren is key! Zorg dat als jouw medewerkers iets willen aangeven over een bepaalde klant of opdracht, of iets anders belangrijks willen vertellen, dat dit niet het ene oor in en het andere oor uit gaat. Luister goed en onderneem actie. Neem daarnaast af en toe een kijkje bij elke werknemer, vraag hoe het gaat en of hij of zij tegen bepaalde problemen aanlopen. 


Maar let op: wees niet té betrokken, je moet je werknemers ook de ruimte en het vertrouwen geven dat ze bepaalde verantwoordelijkheden aankunnen. Zorg dus voor een goede balans tussen hulp bieden, interesse tonen en verantwoordelijkheid geven. Al met al: wees betrokken. 

4. Gelijke behandeling

De laatste tip is (hopelijk) vanzelfsprekend voor de meeste werkgevers, maar toch goed om nog even te benoemen. Iedereen die bij jouw bedrijf komt werken, moet je gelijk behandelen. Natuurlijk kan het dat je met de ene werknemer wat beter kan opschieten dan met de ander, maar zorg te allen tijde dat je geen personen voortrekt op basis van persoonlijkheid of achtergrond. Niet alleen is dit oneerlijk, ook krijg je hierdoor een scheve verhouding binnen het bedrijf, wat leidt tot ontevredenheid; iets wat je natuurlijk absoluut niet wilt. 

Binnenkort personeel gezocht met spoed of bijvoorbeeld personeel gezocht Den Haag? Voorkom het door deze tips op te volgen. Dan wordt het met deze kennis hopelijk een stuk makkelijker om je personeel tevreden te stellen. Wie weet heb jij binnen de kortste keren wel stralende werknemers op jouw werkvloer staan.