In Engeland is begin 2015 de Google Mortgage geïntroduceerd. Dat is een online hypotheekvergelijker.

Google heeft met zo’n 85 geldverstrekkers afspraken gemaakt en deze verwerkt in een Black Box: de Google Mortgage. De verwachting is, dat Google deze hypotheektool ook snel in Nederland zal uitrollen.

Nederland

Nu hebben we in Nederland door de jaren heen, al verschillende hypotheekvergelijkers zien komen en gaan. Denk aan partijen als Independer, MoneyEyes, Mr. Finch en Interplein. Ze hebben er allemaal hun tanden op stuk gebeten (die van hun aandeelhouders eigenlijk) en ze zijn er uiteindelijk stuk voor stuk mee gestopt. Nadat ze er achter zijn gekomen dat je aan vergelijken alleen, geen geld kunt verdienen. Zelfs het Clicks and Bricks concept van online oriënteren en offline sluiten heeft het in Nederland niet gered. Niet in de laatste plaats, omdat de AFM de leadgeneratoren het leven behoorlijk zuur heeft gemaakt met hele hoge bedrijfskosten voor een vergunningaanvraag, een verplichte, peperdure beroepsaansprakelijkheidsverzekering en een discutabele Permanente Educatieplicht.

 

Waarom zou het Google dan wel lukken?

Het antwoord op die vraag lijkt simpel.
Ten eerste heeft Google wereldwijd, een schat aan data verzameld. Google weet alles van consumenten die online op zoek zijn naar een hypotheek. Dat is noodzakelijk om mensen vloeiend door je invoervelden te loodsen naar de verzendbutton.
Ten tweede heeft Google de techniek, de achterkant van de dure vergelijker, al klaar en kan het snel nieuwe partijen aansluiten op de Black Box. Tegen een forse vergoeding uiteraard!
Ten derde, en dat is misschien wel de belangrijkste reden, heeft Google de power om zelf als geldverstrekker te gaan optreden. Als Leaseplan een vergunning kan krijgen om te gaan bankieren in Nederland, dan is dat voor Google helemaal een koud kunstje.
En, dan komt het. Als je zelf het vergelijkingsproces beheerst, dan kun je door een deel van je marge in te bouwen, de uitkomsten zodanig manipuleren en finetunen, dat je voor de doelgroep die je in je hypotheekportefeuille wilt hebben, als beste uit de bus komt. Denk aan de ideale propositie voor starters, jonge gezinnen, voor ZZP-ers of aan een mooi aanbod voor actieve senioren.

 

Lachende derde

Iedere financial planner kan het beamen. Een hypotheek is de ideale basis om je klanten voor langere tijd aan je te binden. Dat terwijl je hun koopgedrag én hun hele financiële situatie in beeld hebt. Zodat je gericht kunt timen met aanbiedingen op hun life events.

 

Een gezonde, onderhoudsvrije hypotheekportefeuille zal voor Google een mooie visvijver zijn voor cross selling van allerlei andere producten en diensten.
Google heeft dus alle troeven in handen voor een mooie toekomst als financieel dienstverlener in Nederland. De branche is nu al in rep en roer, klaagt over ‘digitale disruptie’. Maar de consument is dadelijk de lachende derde.

 



Laat die vergelijker dus maar snel komen.