online shoppen

Winkelen: fysiek of online?

Het lijkt wel of bijna iedereen online zijn inkopen doet. Van boeken tot kleding, van cadeautjes tot wijn, zelfs de dagelijkse boodschappen worden via internet besteld. Toch bleek onlangs uit onderzoek dat driekwart van de Nederlanders nog steeds de voorkeur geeft aan een winkel binnenstappen voor zijn aankopen. Wat heeft jouw voorkeur?

Online: snel besteld

De online markt groeit wel nog steeds. Elk jaar besteden Nederlanders meer geld aan aankopen via internet. De grootste groeimarkt is food. En daar is wel degelijk een verschuiving gaande. Even naar de supermarkt wordt straks even snel inloggen. In plaats van een boodschappenlijstje aan de keukenmuur kun je via je online supermarkt bijhouden wat je nodig hebt.

Met een paar drukken op de knop heb je je boodschappen besteld. Je moet ze nog wel zelf in je koelkast leggen … Boodschappen doen is voor veel mensen een noodzakelijk kwaad, waardoor men kiest voor gemak. Maar waar is de tijd gebleven dat je in de supermarkt gelijk een beetje kon bijpraten met de mensen uit je buurt?

winkelen online

Fysiek: voor de sfeer

Het is algemeen bekend dat winkels er alles aan doen om je te verleiden tot (extra) aankopen. Er wordt bewust gekeken naar welke muziek er gedraaid wordt, hoe het in de winkel ruikt en hoe de waren gepresenteerd worden. En daar houden we van. Het is de sfeer die het ‘m doet. Kleding was een van de eerste producten die we online aankochten, maar wellicht keert dat weer om. Direct passen blijft handiger in een fysieke winkel. Wat je koopt, neem je direct mee naar huis én kun je ’s avonds meteen aan. Voor zaken die we minder belangrijk vinden, wint online wel. Als je ineens bedenkt dat je overmorgen een verjaardag hebt, schaf je binnen vijf minuten een cadeautje online aan. Morgen ligt het op je mat! Tijd kost geld, dat maakt dat we vaker voor gemak kiezen.

Verschuivingen

De online wereld wint in het algemeen nog steeds meer terrein. Niet alleen voor winkelen, maar ook voor bijvoorbeeld bankzaken. De plaatselijke kantoren van bankfilialen worden opgeheven en ergens aan de rand van de stad staat een gebouw voor het kantoorpersoneel. Steeds minder is het de bedoeling dat je daar als klant zomaar binnenloopt. Bankproducten worden online aangeschaft en er is niks lokaal meer aan zakendoen met een bank.

Bel je met een vraag, dan krijg je iemand aan de telefoon die je woonplaats wellicht niet eens kent. En daar moeten we nog wel even aan wennen. Je vertrouwt een bank immers veel persoonlijks toe…