De kunst van het geven

Iedereen geeft wel eens cadeautjes. Cadeautjes geven doe je om verschillende redenen.

Je kan iets geven omdat je je daartoe verplicht voelt of omdat het van je verwacht wordt en het nu eenmaal de gewoonte is. Aan de andere kant kan je ook iets geven omdat je iemand anders oprecht blij wilt maken, uit de grond van je hart.

Cadeautjes geven omdat het moet

Natuurlijk geef je een cadeau als iemand jarig is, gaat trouwen of bij een andere feestelijke gelegenheid. Hoe groot zo’n cadeau is of hoeveel geld en moeite je er aan besteedt, hangt meestal af van hoe goed je iemand kent, of en hoe uitgebreid ze het vieren en hoeveel plezier je iemand wilt doen.

Het nut van geven

Als je iemand iets geeft dan doe je dat als het goed is in de eerste plaats om iemand blij te maken. Aan de andere kant schept het bij veel mensen een gevoel van verplichting. Ze hebben het gevoel dat ze je ook iets terug moeten of willen geven.

Dat is vaak ook het idee achter de kerstpakketten die bedrijven uitdelen. Ze willen de mensen in de eerste plaats blij maken. Tegelijkertijd is het van de werkgever ook een soort investering om de mensen tevreden en gemotiveerd te houden. De trend voor kerstpakketten 2019 is dan ook om mensen een zo persoonlijk mogelijk cadeau te geven. Iets dat bij iemand past, waar ze iets aan hebben en dat niet meteen in de prullenbak verdwijnt.

Het zelfde geldt voor relatiegeschenken. Mensen geven zo’n relatiegeschenk om hun waardering voor de samenwerking te uiten. Maar daarnaast wil men ook de band met zo’n zakenrelatie te versterken en hoop je dat ze de volgende jou weer uitkiezen om zaken mee te doen.

Cadeau dat past bij ontvanger

Natuurlijk probeer je iemand iets te geven dat hij of zij leuk vindt. Dat is voor de ene persoon moeilijker dan voor de ander. Probeer je in te leven in iemand, in zijn interesses en in zijn smaak.

Het begint al bij de verpakking. Een cadeau dat leuk is ingepakt prikkelt de nieuwsgierigheid en geeft de ontvanger een goed gevoel.

Hoe minder goed je iemand kent, hoe algemener het cadeau. De kans dat iemand er dan nog iets aan heeft of het ook echt leuk vindt, is dan het grootst. Je kan iemand die je niet goed kent beter een boekenbon geven dan een specifiek boek.