Eén van de veel gehoorde ouderdomskwaaltjes is pijnlijke gewrichten. Niet zo vreemd want met de jaren wordt je kraakbeen steeds dunner. De functie van dat kraakbeen is nu juist om de wrijving tussen je bewegende gewrichten te verminderen. Het is een soort slijtage van de gewrichten die ook wel artrose wordt genoemd. Wel vervelend, wat die pijn en/of stijfheid voel je bij iedere beweging.

Toch zijn er wel dingen die je zelf kunt doen om de afbraak van kraakbeen tegen te gaan en pijn zoveel mogelijk te bestrijden. Gezonde voeding, zorgen dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt en blijven bewegen op een goede manier bijvoorbeeld.

Belangrijke vitamines en mineralen

Vitamine C

Vitamine C is een belangrijke antioxidant. Deze vitamine stimuleert bovendien de aanmaak van collageen wat ook belangrijk is voor soepele spieren en bloedvaten.
Het zit o.a. in groene bladgroenten, paprika’s en in veel soorten fruit zoals citrusvruchten, kiwi, aardbeien en bessen. Je kan vitamine C natuurlijk ook als supplement krijgen.

Vitamine D

Voldoende vitamine D is belangrijk voor sterke botten en soepele spieren. Vitamine D krijg je voornamelijk binnen door de stralen van de zon op je huid. Maar dat vermogen om vitamine D op te nemen via de huid, neemt af als je ouder wordt. In voeding komt vitamine D slechts in kleine hoeveelheden voor in bijvoorbeeld vette vis, vlees, zuivel en eieren. Daarom is het advies van de Gezondheidsraad aan iedereen boven de 50 om extra vitamine D te slikken (10 mcg per dag). Mensen van boven de 70 wordt zelfs aangeraden om het dubbele te slikken. Flinndal heeft daarom vitamine D forte, met 20 mcg per capsule.

Glucosamine

Glucosamine is een belangrijke bouwstof in het lichaam. Het is een aminosuiker dat in alle weefsels van het lichaam voorkomt, maar vooral in het kraakbeen. De natuurlijke hoeveelheid glucosamine neemt met de leeftijd af. Een glucosamine supplement is daarom een goed idee om uit te proberen. Gedacht wordt dat glucosamine het kraakbeen smeert en ontstekingsremmend werkt.

Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren komen voor in bijvoorbeeld vette vis, noten en lijnzaad. Ook omega-3 vetzuren hebben een ontstekingsremmende werking. Het kan daardoor een positieve invloed hebben op de symptomen van artrose. Eet je niet graag vis dan dan je ook een visolie supplement nemen.

Kruiden en voedingsmiddelen

Ook van bepaalde kruiden en voedingsmiddelen is bekend dat ze stijfheid en/of gewrichtspijnen kunnen verminderen doordat ze een ontstekingsremmende werking hebben.

  • Kurkuma – ook wel bekend als geelwortel of koenjit.
  • Gember
  • Groene thee
  • Avocado

Wat kan je verder nog doen?

Blijf bewegen
Juist als je last hebt van stijfheid of pijnlijke gewrichten, is het belangrijk om toch te blijven bewegen. Kies voor beweging die de gewrichten niet te veel belast zoals wandelen, zwemmen, krachttraining en fietsen.

Stretch
Iedere dag rek- en strekoefeningen doen helpt tegen stijfheid. Bovendien worden de gewrichten als het ware gesmeerd door te bewegen. Niet overdrijven natuurlijk. Lichte oefeningen zoals yoga, tai chi of pilates zijn ideaal.

Zorg voor een gezond gewicht
Als je minder weegt, worden je gewrichten minder belast.

Je spieren versterken
Door je spieren te trainen worden ze sterker en worden de gewrichten beter gesteund.