Droge ogen als je ouder wordt

Last updated:

Droge ogen kunnen vele oorzaken hebben. Als je droge ogen hebt dan heb je niet voldoende traanvocht of is de kwaliteit van je traanvocht niet voldoende om je ogen vochtig te houden. Het gevolg is dat je ogen zanderig, geïrriteerd of branderig aanvoelen. Je kan ook wat wazig zien, en onverwacht, je ogen kunnen er ook door gaan tranen.

Droge ogen, het lijkt een klein probleem. Maar traanvocht zorgt ervoor dat vuil wordt weggespoeld waardoor infecties voorkomen worden. Bovendien kunnen droge ogen een chronisch probleem worden.

Oorzaken van droge ogen

De belangrijkste oorzaak van droge ogen is het ouder worden. Volgens dit onderzoek heeft 3,9% van de mannen tussen de 50 en 54 last van chronisch droge ogen en 7,7% bij mannen van boven de 80.

Meer oorzaken van droge ogen:

  • Bepaalde medicijnen (medicijnen voor de bloeddruk, vochtafdrijvers, anti-depressiva, anti-histamine, neussprays kunnen de traanproductie verminderen
  • Bepaalde ziekten (b.v. diabetes, artritis, schildklierproblemen)
  • De overgang. Door hormonale veranderingen kan de traanproductie verstoord worden.
  • Te lang naar schermen staren.
  • Langdurige inspanning van de ogen.
  • Soms kan oogmake-up en/of het niet goed verwijderen ervan, droge ogen verergeren.
  • Rook, verwarming of airconditioning.

Symptomen van droge ogen

Droge ogen herken je aan de volgende klachten:

  • zanderig of branderig gevoel
  • grotere lichtgevoeligheid
  • wazig zien
  • tranende ogen (zie hieronder)

Tranende ogen bij droge ogen

Het lijkt tegenstrijdig, maar als gevolg van droge ogen, kunnen je ogen weer gaan tranen. Droge ogen hebben eerder last van irritatie. Als reactie daarom gaat je oog meer traanvocht produceren. Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld als je in de wind fietst.

Wat helpt tegen droge ogen?

  • Vaker knipperen bij gebruik van computer of mobiel
  • Meer omega-3 vetzuren kunnen chronische droge ogen verminderen (1)
  • Kunsttranen of oogdruppels kunnen de kwaliteit van het traanvocht verbeteren.
  • Dep je ogen met een watje met rozenwater. Rozenwater is rijk aan vitamine A.
  • Drink voldoende zodat je lichaam goed gehydrateerd blijft.
  • Warmtecompres op de ogen. Leg een warm (niet heet) compres of warme natte handdoek voor 10 minuten op je ogen.
  • Massage voor de ogen, dit stimuleert de bloedsomloop rond de ogen.

bronnen: oogartsen.nl, webmd.com, health.harvard.com



 
Ook interessant
Midlife mythe boek
De midlife mythe