stemmingswisselingen tijdens de overgang

Omgaan met stemmingswisselingen in de overgang

Last updated:

Inhoud

Door veranderingen van je hormoonhuishouding kan je stemming tijdens de overgang nogal eens wisselen.

De overgang is een tijd van veel veranderingen. Het is het einde van je vruchtbare periode en dat kan voor sommige vrouwen emotioneel zijn. Daar komen dan ook nog de lichamelijke veranderingen en kwaaltjes bij. En, hoewel veel vrouwen zonder al te veel problemen deze tijd doorkomen zijn er ook vrouwen die dit een moeilijke tijd vinden.

Wat is de oorzaak van stemmingswisselingen rond de overgang

Tijdens de overgang daalt de hoeveelheid van het hormoon oestrogeen in je lichaam. Oestrogeen speelt onder andere een rol bij de manier waarop je lichaam met serotonine en noradrenaline omgaat. Minder oestrogeen kan daardoor klachten veroorzaken zoals vermoeidheid, stress, vergeetachtigheid, verminderde concentratie en sneller geïrriteerd zijn.

Het hoeft niet altijd zo te zijn dat de daling van oestrogeen de directe oorzaak is van allerlei klachten. Maar door hormoonveranderingen kunnen al aanwezige gevoelens van onrust, depressie of angsten versterkt worden.

Het kan ook een een combinatie van factoren zijn die elkaar versterken. Bijvoorbeeld als een vrouw door opvliegers of nachtelijk slechter gaat slapen.

Risicofactoren

Welke vrouwen lopen het meeste kans op stemmingswisselingen? Vrouwen die ook last hadden van PMS en postnatale depressie, hebben meer kans om ook tijdens de overgang last te krijgen.

Verder lijken vrouwen die toch al veel last hadden van stress, relatieproblemen of andere problemen in hun leven hebben, ook eerder last te hebben van stemmingswisselingen.

Welke stemmingswisselingen?

Volgens Amerikaans onderzoek, krijgt 23 procent van de vrouwen te maken met stemmingswisselingen voor, tijdens of na de overgang.

Die stemmingswisselingen uiten zich in de volgende klachten:

Licht geraakt, snel geïrriteerd

Volgens onderzoek beschrijft tot 70% van de vrouwen klachten als snel geïrriteerd zijn, als eerste klacht die ze bij zichzelf opmerkte. Ze vinden zichzelf minder tolerant en eerder geërgerd.

Depressieve gevoelens

Eén op de vijf vrouwen heeft last van depressieve gevoelens naarmate de overgang vordert.

Nervositeit en onrust

Veel vrouwen hebben last van spanningen, nervositeit, maken zich meer zorgen en krijgen paniekaanvallen tijdens de periode rond de overgang.

Huilbuien

Sommige vrouwen bekennen dat ze vaker huilbuien hebben of zich huilerig voelen. Ze maken zich eerder druk om dingen die ze voor die tijd niet veel deden. Zo kan je zomaar geëmotioneerd raken door mooie muziek of een emotionele film of extreem boos worden op mede weggebruikers die een foutje maken.

Tranen kunnen natuurlijk ook een manier zijn om stress te verminderen.

Slapeloosheid

Slapeloosheid rond de overgang heeft invloed op je functioneren overdag. Omdat 40-50% van de vrouwen regelmatig last heeft van slapeloosheid

ontspannen tijdens overgang

Tips om klachten verminderen

De volgende factoren kunnen klachten van stemmingswisselingen verminderen.

*Voeding

Wat je eet heeft een grote invloed op hoe je je voelt en kan zelfs een slecht humeur veroorzaken. Uit onderzoek is gebleken dat een voedingspatroon met veel transvetten en verzadigde vetten de kans op depressies lijkt te vergroten. Terwijl diëten rijk aan omega-3 juist een positieve invloed op je stemming lijken hebben.

Voeding die bestaat uit slechte koolhydraten (wit brood, witte pasta en suiker) zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel en dat heeft een tot gevolg dat je energiepeil en humeur ook pieken en vooral dalen krijgen.

Zorg voor een uitgebalanceerd eetpatroon dat rijk is aan vitaminen en mineralen. Kies voor gezonde vetten en laat voedsel met suiker en ongezonde vetten zo veel mogelijk liggen.

*Minder stress, meer ontspanning

Zorg voor weinig stress en voor veel ontspanning. Probeer de verleiding van snoep- en ongezonde snackbuien te weerstaan en probeer in plaats daarvan iets gezonds te nemen. Neem eventueel een supplement met calcium, magnesium en vitamine B6, deze zouden helpen bij PMS- en overgangsklachten.

*Meer bewegen

Doe wat meer aan beweging. Dit helpt je ontspannen en beter slapen. Het verhoogt bovendien je serotonine (gelukshormoon) gehalte waardoor je je beter voelt.

*Genoeg slapen

Een tekort aan slaap zorgt bij veel mensen voor een kort lontje. Val je regelmatig in slaap met het licht of de TV aan? Dat kan gevolgen hebben voor je humeur van de volgende dag. Uit onderzoek is gebleken dat slapen met te veel licht de productie van melatonine onderdrukt. Melatonine wordt alleen aangemaakt in het donker. Melatonine heeft invloed op je stemming.

Zorg dat de lampen, de TV en andere lichtbronnen uit zijn voor je gaat slapen. Neem verduisterende raambekleding.

 



 
Ook interessant
herfst
Zo maak je de tuin winterklaar