Vlucht vertraagd! Wie betaalt de schade?

Wanneer heb je recht op compensatie?

Als je met het vliegtuig gaat reizen, is het vervelend als je vlucht is vertraagd. Nog vervelender wordt het als je daardoor je aansluiting mist. Niet alleen moet je dan wachten, het kan ook in de papieren gaan lopen. Je kan extra geld kwijt zijn aan maaltijden of overnachtingen. Maar ook bijvoorbeeld doordat je je volgende vlucht, je cruiseschip, bus of trein mist.

Zo’n vertraging kan je altijd gebeuren. Er kan een technisch probleem zijn, slechte weersomstandigheden maar je kunt ook zomaar als passagier geweigerd, worden. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van een overboeking. Maar krijg je ook je geld terug bij vertraging vlucht?

Wanneer heb je recht op compensatie?

Sinds 2005 heb je in bepaalde gevallen een wettelijk recht op compensatie, als je met vertraging te maken krijgt. Dat recht is vastgelegd in verordening 261/2004 van de Europese Unie. Daar zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden:

  • Je vlucht vindt plaats vanuit een EU-land, óf
  • je vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij
  • je vlucht heeft meer dan drie uur vertraging
  • je vlucht is kort voor vertrek geannuleerd
  • je hebt je aansluitende vlucht gemist
  • je bent geweigerd op een vlucht

Het betekent niet dat je altijd een schadevergoeding krijgt. De luchtvaartmaatschappij is niet aansprakelijk als de vertraging is ontstaan door bijzondere omstandigheden of overmacht. Bij slecht weer, terroristische aanslagen, personeelsstakingen, medische noodgevallen of incidenten met passagiers aan boord van het vliegtuig, is de maatschappij meestal niet aansprakelijk en krijg je geen schadevergoeding.

Hoe pak je dat aan?

Mooi dat je recht hebt op een vergoeding van de schade natuurlijk. Maar als je meent dat je recht hebt op een schadevergoeding, hoe pak je dat dan aan? Bij welke instanties moet je precies aankloppen?

Natuurlijk helpt het wel als je al je bewijzen bij de hand hebt van de extra kosten die je hebt gemaakt. Bewaar dus altijd alle bewijzen, reisdocumenten, bonnen en andere afschrijvingen als je op reis gaat.

Hulp bij het aanvragen van je schadevergoeding

Voor een particulier is het lastig om te bepalen wanneer en onder welke omstandigheden je wel of geen recht hebt op een schadevergoeding. Bovendien kan het claimen nogal een rompslomp zijn. Daarom zijn er instanties die je daarbij helpen. Zijn nemen je al het werk en getouwtrek met de betrokkenen uit handen. Dit soort instanties hebben juristen in dienst die precies weten waar je wel en niet recht op hebt.

Ze doen dat natuurlijk niet gratis. Maar hun diensten zijn wel no cure no pay. Je betaalt een percentage van het bedrag dat je uiteindelijk terugkrijgt.