aminozuren

Wat zijn aminozuren en waarvoor zijn ze nodig?

Last updated:

Je hebt vast wel eens gehoord van aminozuren. Maar wat zijn het precies en waarom zijn ze belangrijk voor je lichaam?

Aminozuren zijn de bouwstenen voor proteïnen

Twintig procent van het menselijk lichaam bestaat uit proteïnen of eiwitten. Proteïnen spelen een belangrijke rol bij bijna alle processen in je lichaam. Aminozuren zijn de bouwstenen voor proteïnen.

Cellen, spieren en weefsel bestaan voor een groot deel uit aminozuren. Ze kunnen verschillende functies uitvoeren en spelen een rol bij het transport en de opslag van voedingsstoffen. Aminozuren hebben invloed op het functioneren van organen, klieren, pezen en bloedvaten.

Proteïnen en daarvoor aminozuren zijn nodig bij heel veel processen en functies van het lichaam. Ze spelen een rol bij bewegen, sporten, energie, de verhouding tussen spieren en vetten, hoe snel je herstelt nadat je je flink hebt ingespannen, bij anti-aging maar ook welk humeur je hebt.

Aminozuren uit voeding of supplementen

Welke voeding levert aminozuren? Rood vlees, vis, schaaldieren, kip, eieren en zuivel zijn goede leveranciers van aminozuren. Plantaardige bronnen van aminozuren zijn bijvoorbeeld: bonen, noten, quinoa en sojaproducten. 

Niet alle voedingsmiddelen bevatten alle benodigde aminozuren. Daarom kan je ook aminozuren kopen als supplement. Er zijn supplementen die alle essentiële aminozuren bevatten of supplementen met één of enkele aminozuren.

20 Aminozuren

Er bestaan in totaal 20 verschillende aminozuren. Negen ervan moet je door je voeding binnenkrijgen. Je lichaam kan ze niet zelf kan aanmaken. De aminozuren die je lichaam wel zelf kan aanmaken worden niet-essentiële aminozuren genoemd. De aminozuren die je lichaam niet zelf aanmaakt zijn essentiële aminozuren. Meer hierover lees je op de Wikipedia met aminozuren.

De essentiële aminozuren zijn:

  • Lysine
  • Leucine
  • Isoleucine
  • Valine
  • Threonine
  • Tryptofaan
  • Methionine
  • Fenylalanine
  • Histidine

Zonder het benodigde aantal vitamines, mineralen, proteïnen maar ook voldoende aminozuren functioneert je lichaam niet optimaal.

Wie kunnen er extra aminozuren gebruiken?

Wie gevarieerd eet, krijgt waarschijnlijk voldoende aminozuren binnen. Eet je weinig of niet gevarieerd dan kan het slikken van extra aminozuren nuttig zijn. Sporters slikken vaak extra aminozuren om het helpt om prestaties te verbeteren en sneller te herstellen.

Anti-aging aminozuren

Als je ouder wordt neemt je lichaam steeds minder aminozuren op uit de voeding. Omdat bepaalde aminozuren een rol spelen bij het soepel en stevig houden van onder andere de huid, de spieren en de bloedvaten, kan het nuttig zijn om een supplement te gebruiken als je wat ouder wordt.

 
Ook interessant
Late bloomers film
Late bloomers – DVD tip