Hoeveel geven mannen eigenlijk meer uit aan een auto dan vrouwen?

En wie rijdt de duurste auto? UnitedConsumers heeft onderzoek gedaan naar het bestedingsgedrag van mannen en vrouwen in verschillende leeftijdscategorieën. Hieruit blijkt dat mannen bijna 30% meer uitgeven aan een auto en dat 60 plussers een luxer automerk het belangrijkst vinden.

Mannen geven bijna 30% meer uit

We hadden misschien allemaal wel verwacht dat mannen meer geld uitgeven aan een nieuwe auto dan vrouwen. Maar bijna 30% meer is wel erg veel. Vrouwen geven gemiddeld €17.906 aan een nieuwe auto uit en mannen €23.080. Kunnen we hieruit concluderen dat mannen een grotere auto met luxe details belangrijker vinden? Als je toch al het vermogen hebt om een nieuwe auto aan te schaffen, waarom ook niet? De vrouw is hierin zuiniger en kiest liever voor een kleinere model.

Die duurdere auto komt er nog wel

Wie gehoopt had op een luxe auto in zijn jonge jaren, heeft het waarschijnlijk met een kleinere auto moeten doen. Zelfs de veertigers rijden niet de duurste auto’s. Het zijn namelijk de 60 plussers die het meeste geld neerleggen voor een nieuwe bolide, met een gemiddelde aanschafprijs van €23.680. De leeftijdscategorieën 18-40 jaar (€19.500) en 40-60 jaar (€22.158) zitten hier ruim onder. Geen thuiswonende kinderen meer, een afbetaalde hypotheek en een gemaakte carrière zijn onder andere redenen waarom 60 plussers veel vermogen hebben om uit te geven aan een auto. Maar is de aanschafprijs hoger door een ruimere auto met lage instap en details die gemaakt zijn voor de oudere bestuurder, of zit het in het luxe merk?

Een Jaguar bestuurder is gemiddeld 52 jaar

60 plussers geven veel geld uit aan luxe auto’s. Een lagere instap lijkt bijvoorbeeld veel minder interessant te zijn dan een high-end automerk. De bestuurder van een Volkswagen is gemiddeld 41 jaar en de bestuurder van een Fiat is gemiddeld 42 jaar, terwijl een Landrover of Jaguar bestuurder al gemiddeld tien jaar ouder is met respectievelijk 50 en 52 jaar. De senior geeft dus veel geld uit aan een nieuwe auto en vindt een high-end automerk des te belangrijker.

Dit artikel is beschikbaar gesteld door UnitedConsumers