Zolang de bron van eeuwige jeugd nog niet gevonden is, zullen we zelf aan het werk moeten om jong te blijven.

Door te kijken naar mensen die heel oud worden en naar gewoonten in gebieden waar mensen ouder worden dan gemiddeld,  wordt er steeds meer bekend over wat je het beste kunt doen om jong en jeugdig te blijven en gezond ouder te worden.

Dit zijn de belangrijkste tips:

1. Niet te veel eten

In Okinawa in Japan wonen de meeste honderjarigen en ouder. Volgens de schrijver Dan Buettner van het boek The Blue Zones Methode, komt dat onder andere omdat deze mensen niet dooreten tot ze helemaal vol zitten. Ze stoppen met eten als je ze voor  80% verzadigd zijn. En dat dat goed is, komt overeen met de bevindingen van de Universiteit van St. Louis, daar vond men dat voeding en beweging allebei belangrijk zijn om gewicht te verliezen, maar dat minder eten leidde tot minder productie van T3 cellen. T3 is een schildklierhormoon dat het metabolisme vertraagt. De onderzoekers vermoeden dat door minder T3 cellen het verouderingsproces wordt vertraagd.

2. Houd je geest actief

Dr. Geula onderzocht 80-jarigen wiens mentale vaardigheden niet onderdeden voor 50-jarigen. De ouderen leken een soort natuurlijke bescherming te hebben tegen de veroudering van hersenen waardoor er minder plaque gevormd werd tussen de zenuwcellen van de hersenen. Hoe dat komt moet nog nader onderzocht worden, maar ondertussen is er genoeg dat je zelf kan doen om je hersencellen gezond en jong te houden. Leer nieuwe dingen, luister naar muziek, bespeel een muziekinstrument, neem eens een andere route naar je werk, lees een boek. Het zijn maar een paar voorbeelden om je hersenen te stimuleren en actief te houden.

3. Resveratrol

Resveratrol is een stofje dat voorkomt in rode wijn en druivensap en dat veroudering tegengaat. Uit onderzoek was al gebleken dat muizen die resveratrol toegediend kregen sterkere botten hadden en een betere coördinatie en minder ouderdomsverschijnselen vertoonden als hartklachten en ontstekingen. Inmiddels worden steeds meer onderzoeksresultaten bekend die aantonen dat resveratrol ook de veroudering bij mensen tegengaat en beschermt tegen verschillende ziekten. Voor wie geen rode wijndrinker of druivenliefhebber is, er zijn ook supplementen te koop met resveratrol.

4. Van je buikvet af

Je buikje, muffintop of zwembandje is niet alleen minder mooi om te zien, het is ook erg ongezond. Die muffintop is meestal het gevolg van te veel eten. Na de overgang is het nog moeilijker om zo’n buikje te voorkomen omdat het hormoon oestrogreen afneemt. Oestrogeen hielp je voor de overgang om het vet gelijkmatig over je lichaam te verdelen. Na de overgang houdt dat op en verschijnt het buikvet. Buikvet of visceraal vet produceert een aantal hormonen en stoffen die ontstekingen veroorzaken en de stofwisseling beïnvloeden. Buikvet verhoogt daardoor je kans op een aantal ouderdoms- en welvaartsziekten. Door je buikje te voorkomen te raken zie je er niet alleen beter uit, je wordt er ook gezonder door en je gaat veroudering tegen.

5. Eet meer plantaardig

In zijn studie naar de gebieden waar de langstlevenden woonden, vond Buettner dat de mensen weinig vlees aten, en meer bonen, noten en soja. Na het recente nieuws dat bewerkt vlees en rood vlees niet goed voor je is lijkt dit advies alleen maar

6. Blijf seksueel actief

Mannen en vrouwen die seksueel actief blijven leven volgens onderzoek gemiddeld langer. Seks maakt allerlei gelukshormonen vrij zoals oxytocine en endorfines en het houdt ook je hormonen in balans. Zo verhoogt het onder andere het DHEA, een hormoon dat een anti-aging effect op je lichaam heeft en afneemt als je ouder wordt. Seksueel actieve ouderen zouden er daardoor tot 12 jaar jonger uit kunnen zien.