Door jarenlang regelmatig te mediteren kun je je brein beschermen tegen verouderen.

Amerikaanse onderzoekers publiceerden de resultaten van hun onderzoek die dit bevestigen, in het tijdschrift Frontiers in Psychology.

Grijze stof

Vanaf het twintigste levensjaar begint de grijze stof in de hersenen af te nemen en die afname zorgt ervoor dat mensen op latere leeftijd vatbaarder worden voor ouderdomsziekten zoals Alzheimer. Bij het onderzoek werden MRI scans gemaakt van 50 proefpersonen. De helft van die personen mediteerde gemiddeld al twintig jaar. De andere helft mediteerde nooit.

Resultaten

De resultaten bevestigden zoals verwacht, dat hoe ouder de proefpersoon, hoe meer de grijze stof was afgenomen. Maar bij de mediterende proefpersonen was te zien dat de grijze stof op latere leeftijd duidelijk minder sterk was afgenomen dan bij de niet-mediterende proefpersonen.



Veelbelovend

Hoewel de resultaten veelbelovend zijn, betreft dit onderzoek een vrij kleine groep. Meer onderzoek is dus nog nodig voordat de anti-verouderende werking van meditatie op het brein definitief bevestigd kan worden. Maar in afwachting van die definitieve resultaten is het toch geen slecht idee om mediteren op je lijstje van dagelijkse bezigheden op te nemen. Er zijn al voldoende bewezen positieve resultaten van mediteren bekend voor zowel lichaam als geest. Zo slapen mensen die mediteren beter, zijn ze minder angstig en beter bestand tegen stress, kunnen ze zich beter concentreren, hebben een lagere bloeddruk en voelen zich over het algemeen gelukkiger.