haar

Hoe voorkom je dat je scheiding breder wordt

Heb je het idee dat je haar bij de scheiding steeds dunner wordt en je scheiding breder? Dat is heel goed mogelijk. Dat je haar dunner wordt, is een normaal onderdeel van het ouder worden.

Haarverlies en kaal worden komt vaker bij ouder wordende mannen voor. Maar ook vrouwen kunnen er last van hebben, en dit is vaak het eerste zichtbaar bij je kruin of scheiding. Dun haar en een brede scheiding zijn niet schadelijk maar kunnen wel aanleiding geven tot stress en/of depressieve gevoelens.

Mogelijke oorzaken

Mogelijke oorzaken van haaruitval en een bredere scheiding:


  • Dunner haar is een natuurlijk gevolg van het ouder worden
  • Door afname van vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron, wordt het aandeel mannelijke hormoon, testosteron relatief groter. Op latere leeftijd kunnen je haarzakjes overgevoelig zijn voor testosteron
  • Door medicijngebruik
  • Erfelijkheid, kaalheid en dun haar komt in de familie voor
  • Bepaalde kwalen of afwijkingen (zie hieronder)

Is je brede scheiding normaal of een symptoom van iets anders?

Als het je opvalt dat je scheiding breder wordt, dan wil je in de eerste plaats weten of het een normaal verschijnsel is dat bij het ouder worden hoort. Dat je haar dunner wordt, kan namelijk ook een symptoom zijn van een ander probleem zoals Alopecia, een ziekte waarbij je haar uitvalt en kale plekken ontstaan, Alopecia androgenetica, een erfelijke vorm van haaruitval of een schildklierafwijking. Een arts of deskundige kan je hier uitsluitsel over geven.

Wat kan je zelf doen tegen het breder worden van je scheiding?

Ook je manier van leven, de manier waarop je je haar verzorgt en de gezondheid van je hoofdhuid, kunnen invloed hebben invloed op de gezondheid van je haar, haargroei en haaruitval. Haarverzorging, een gezonde hoofdhuid en een gezond dieet zijn hierbij belangrijk.

Haarverzorging

  • Was je haar minder vaak. Je haar vaak wassen droogt je haar en huid uit.
  • Verleg je scheiding regelmatig of maak een zigzag scheiding.
  • Masseer je hoofdhuid iedere dag een paar minuten. Dit doe je door met je vingers zachtjes cirkeltjes op de hoofdhuid te maken. Dit zorgt voor een betere doorbloeding en stimuleert de talfafscheiding en haargroei.
  • Zowel je haar als je hoofdhuid worden vaak droger als je ouder wordt. Verzorg en hydrateer je haar en je hoofdhuid zodat het niet droog en broos wordt en daardoor afbreekt.
  • Bescherm je hoofdhuid in de zomer tegen de straling van de zon. Smeer een zonnecrème met SPF (Sun Protection Factor) op je scheiding.
  • Draag je haar niet te vaak in een strakke staart of knot. Hierdoor kunnen de haarzakjes verzwakken en je haar kan afbreken.
  • Bescherm je haar ’s nachts met een haarnet of haarkap. Het constante draaien en woelen zorgen voor wrijving en dat kan een aanslag zijn op je haar.

Zorg voor een gezonde hoofdhuid

Er zijn verschillende veel voorkomende kwaaltjes die invloed hebben op de gezondheid van je hoofdhuid en ook op haaruitval. Denk bijvoorbeeld aan:

  • roos
  • psoriasis
  • eczeem

Als je last hebt van jeuk of irritaties van de hoofdhuid, laat deze dan eerst behandelen. Ze kunnen de oorzaak zijn van haaruitval.

Gezond dieet

Eet gezond en gevarieerd. Voldoende vitamines en mineralen zijn belangrijk.

Welke vitamines, mineralen en voedingsstoffen zijn belangrijk voor haargroei?

Mineralen voor je haar: ijzer, zink, selenium en foliumzuur zijn belangrijk voor de haargroei
Vitamines voor je haar: B-vitamines en met name biotine of vitamine B7, A, C, D en E
Proteïnen: eet voeding rijk aan proteïnen zoals eieren, vis, wit vlees, yoghurt, kwark, volkoren granen, noten en zaden.
Essentiële vetzuren: Eet bij voorkeur voeding rijk aan omega-3 vetzuren zoals vette vis, schaal- en schelpdieren, noten en zaden.