Kwaaltjes van de overgang natuurlijk tegengaan

Last updated:

De overgang is een periode die jaren kan duren.

De ene vrouw heeft veel klachten terwijl de ander er zonder veel problemen doorkomt. De gemiddelde leeftijd waarop de overgang (een jaar na de laatste menstruatie) plaatsvindt is 51. Maar overgangsklachten kunnen al jaren voor de overgang beginnen en tot lang na de overgang duren.

Overgangsklachten

Veel voorkomende klachten van de overgang zijn bijvoorbeeld:

Wat kan je zelf doen?

Door een gezonde levensstijl kan je veel doen om klachten rond de overgang te verminderen. Lees hieronder tips over wat je zelf kan doen.

#1 Eet gezonder

Schrap ongezonde vetten en suiker zo veel mogelijk uit je voedingspatroon. Maak gezonde keuzes en ga voor natuurlijke producten zoals groenten en fruit, vis, noten en volkoren producten. Zorg voor voldoende calcium (groene groenten en magere zuivel), vitamine D, vitamine E, magnesium en omega-3. Als je twijfelt of je genoeg van een vitamine of mineraal binnenkrijgt kun je een supplement nemen.

#2 Beweeg

Bewegen helpt je op een aantal manieren. Het helpt je om op gewicht te blijven, beter te slapen, maakt je beter bestand tegen stress en je krijgt er uiteindelijk meer energie door. Aangeraden wordt om 20-30 minuten per dag matig intensief te bewegen.

Vergeet naast cardio (hardlopen, joggen, aerobics) niet om ook wat te oefenen met gewichten. Oefeningen met gewichten is goed voor je gewrichten en helpt botontkalking en verlies van spiermassa tegen te gaan.

#3 Praat erover

Praat over je gevoelens. Bijvoorbeeld als je je af en toe somber voelt, gespannen bent, minder goed slaapt of moeite hebt met lichamelijke of uiterlijke veranderingen van ouder worden.

Praat met leeftijdsgenoten of roep professionele hulp in.

#4 Rustig aan met cafeïne en alcohol

Cafeïne en alcohol kunnen je onrustig maken en je slaap verstoren. En slapen is iets dat tijdens de overgang toch al niet altijd zo gemakkelijk gaat. Bovendien verlies je door het drinken van meer koffie en alcohol meer calcium.

#5 Stop met roken

Misschien overbodig om nog eens te zeggen.  Maar door te roken is de kans om vervroegd in de overgang te komen een stuk groter.  En iedereen weet ondertussen wel dat roken de kans op verschillende ziekten vergroot, dat je eerder veroudert zowel van binnen als van buiten. Daarbij neemt de natuurlijk bescherming die vrouwen hebben tegen hart- en vaatziekten na de overgang af.  Reden genoeg dus om te stoppen met roken  als je gezond ouder wilt worden.

kwaaltjes overgang

#6 Relax

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. De overgang is een periode waarin je veel spanningen kan ervaren, zeker als je slecht slaapt. Het is bovendien een periode waarin kinderen het huis uit gaan, ouder wordende ouders extra zorg vragen en moet je omgaan met de lichamelijke gevolgen van de overgang.

Als je gevoelig bent voor stress zal je er aan moeten werken. Meditatie, yoga en ontspanningsoefeningen kunnen je daarbij helpen.

#7 Zorg dat je meer fyto-oestrogenen binnenkrijgt

Fyto-oestrogenen zijn kunnen helpen bij overgangssymptomen omdat ze de afname van het hormoon oestrogeen in je lichaam kunnen compenseren.  Je kunt meer fyto-oestrogenen (isoflavonen en lignanen)  binnenkrijgen door bepaalde voedingsmiddelen als soja, kikkererwten, peulvruchten, uien, citrusvruchten, rode wijn, pinda’s (isoflavonen).  In lijnzaad, volkorenproducten, groene thee, pitten en zaden (lignanen). Overgangssupplementen bevatten ook vaak fyto-oestrogenen.