veroudering van de huid

Veroudering van de huid, wat helpt?

Last updated:

We willen er graag zo lang mogelijk jong en mooi uit blijven zien. Dat betekent dat we actief iets moeten doen om de huid te beschermen tegen veroudering. Maar zijn er wel dingen die je kan doen om veroudering van de huid tegen te gaan?

De conditie van je huid kan je leeftijd verraden. Rimpels, uitgezakte en slappe huid, pigmentvlekken, het zijn allemaal tekenen van huidveroudering. Natuurlijk speelt erfelijkheid ook een grote rol. Maar een goede huidverzorging en gezonde lifestyle kan veel goed doen.

Dus, wat helpt tegen veroudering van de huid?

Wat kan je zelf doen om je huid zo lang mogelijk jong en soepel te houden?

1. Dagelijkse verzorging van je huid

  • Reinig je huid met een milde reiniger en lauw, dus geen heet water. Heet water droogt je huid uit.
  • Verwijder wekelijks dode huidcellen. Dat kan met een scrub of masker dat je kant en klaar koopt, maar dat kan ook met huismiddeltjes die je zelf maakt.
  • Als je ouder wordt, wordt je huid droger. Dagelijks een hydraterende crème gebruiken is daarom geen overbodige luxe.
  • Verzorgende en voedende ingrediënten in verzorgingsproducten die  bewezen helpen tegen veroudering en rimpels zijn b.v.: glycolzuur, AHA-fruitzuur, retinol-A, coenzyme Q10 en hyaluronzuur.

2. Bescherm je huid tegen de zon

De zon geeft warmte en kan je mooi bruin maken waardoor je er gezond uitziet. Maar de UV-stralen van de zon zijn de belangrijkste reden dat je huid veroudert. Bescherming tegen die straling is daarom belangrijk.




  • Gebruik dagelijks een SPF (Sun Protection Filter ) van 20 of hoger. Ook als de zon niet schijnt en zelfs als je achter glas zit.
  • Je kan ook een dagcrème gebruiken waar een zonnefilter in zit.
  • Vergeet je handen niet.

3. Gebruik een zelfbruiner

Als je een kleurtje wilt, gebruik dan liever een zelfbruiner dan dat je uren in de zon gaat liggen bakken. Vergeet niet dat je je huid die gekleurd is met een zelfbruiner ook moet beschermen met een SPF.

4. Gezichtsuitdrukkingen en huidveroudering

Rimpels ontstaan het eerste waar je veel dezelfde bewegingen maakt. Denk aan lachrimpeltjes of de lijntjes rond de mond. Zet een zonnebril op zodat je niet hoeft te knijpen met je ogen tegen de zon en ook een lees

5. Stop met roken

Roken is niet alleen slecht voor je algehele gezondheid. Het verpietert ook je uiterlijk. Roken vernauwt de bloedvaten waardoor de doorbloeding van de huid afneemt. Je gaat er grauw uitzien en het veroorzaakt rimpels. Reden genoeg om er een punt achter te zetten.

6. Minder alcohol

Als je veel alcohol gebruikt, dan heeft dat invloed op de huid. Alcohol droogt de huid uit en verwijdt de bloedvaten. Op den duur kunnen de vaten blijvend verwijden waardoor roodheid van de huid ontstaat.

7. Je voedingspatroon is van invloed op de veroudering van de huid

Wat je eet heeft grote invloed op hoe je je voelt en hoe je er uit ziet.

  • Suiker en bewerkte producten als witte pasta, bloem en rijst verhogen de bloedsuikerspiegel en zorgen voor een proces in je lichaam dat glycatie heet. Hierbij hecht de suiker in je bloedstroom zich aan het collageen waardoor deze minder werkzaam wordt.
  • Eet voldoende gezonde vetten. Kies voor gezonde olie met veel meervoudig onverzadigde vetzuren en omega-3 zoals olijfolie, notenolie of lijnzaadolie. Eet vette vis en noten. De vetten die deze producten leveren zijn zowel goed voor je gezondheid als voor je huid.
  • Zorg voor voldoende vocht.
  • Eet groenten en fruit in alle kleuren van de regenboog. Ze zijn rijk aan voedingsstoffen en antioxidanten die veroudering tegen gaan.

8. Supplementen?

Hoewel vitaminen en mineralen uit supplementen de voedingsstoffen uit voeding nooit kunnen vervangen, kunnen ze ze wel aanvullen. Als je ouder wordt kan het verstandig zijn om een supplement te nemen met b.v. collageen, co-enzyme Q10 zink en magnesium. Ook vitamine C en E zijn belangrijk om huidveroudering tegen te gaan.

9. Bewegen

Beweging is goed voor je hele lichaam en ook voor je huid. Het zorgt voor een goede bloedcirculatie wat je huid een goede kleur geeft. Het helpt je spieren te trainen die onder de huid liggen. Dat is zeker belangrijker als je ouder wordt omdat de spiermassa dan sowieso al afneemt. Als je spieren strak en in vorm zijn, ziet je huid er ook beter uit.

10. Slapen en relaxen

Stress heeft een negatieve uitwerking op je lichaam en je uiterlijk. Ontspannen is dus belangrijk. Net als voldoende slaap. Tijdens het slapen herstelt je lichaam zich en worden cellen, dus ook huidcellen vernieuwd en dat is niet onbelangrijk om veroudering van de huid tegen te gaan.