We willen er graag zo lang mogelijk jong en mooi uit blijven zien. Een van de dingen die je leeftijd verraadt is je huid. Rimpels, uitgezakte en slappe huid, pigmentvlekken, het zijn allemaal tekenen van veroudering. Natuurlijk speelt erfelijkheid ook een grote rol. Maar er zijn heel veel dingen die je zelf kunt doen.

Dus, wat helpt tegen veroudering van de huid?

De zon

De zon geeft warmte en kan je mooi bruin maken waardoor je er gezond uitziet. Toch zorgen de UV stralen van de zon er tegelijkertijd ook voor  dat de huid veroudert. Bescherming tegen die straling is belangrijk. Ook als de zon niet schijnt en zelfs als je achter glas zit. Gebruik dagelijks een SPF (Sun Protection Filter ) van 20 en hoger. Of gebruik een dagcrème waar een dit al in zit.

Roken en drinken

Roken is niet alleen slecht voor je algehele gezondheid. Het verpietert ook je uiterlijk. Roken vernauwt de bloedvaten waardoor de doorbloeding van de huid afneemt. Je gaat er grauw uitzien en het veroorzaakt rimpels. Reden genoeg om er een punt achter te zetten.

Een glas wijn op zijn tijd hoeft niet perse ongezond te zijn. Te veel alcohol is dat wel. Alcohol droogt de huid uit en verwijdt de bloedvaten. Op den duur kunnen de vaten blijvend verwijden waardoor roodheid van de huid ontstaat.

Je voedingspatroon

Wat je eet heeft grote invloed op hoe je je voelt en hoe je er uit ziet.

 

* Suiker en bewerkte producten als witte pasta, bloem en rijst verhogen de bloedsuikerspiegel en zorgen voor een proces in je lichaam dat glycatie heet. Hierbij hecht de suiker in je bloedstroom zich aan het collageen waardoor deze minder werkzaam wordt.

* Eet voldoende gezonde vetten. Kies voor gezonde olie met veel meervoudig onverzadigde vetzuren en omega-3 zoals olijfolie, notenolie of lijnzaadolie. Eet vette vis en noten. De vetten die deze producten leveren zijn zowel goed voor je gezondheid als voor je huid.

* Zorg voor voldoende vocht.

* Eet groenten en fruit in alle kleuren van de regenboog. Ze zijn rijk aan voedingsstoffen en anti-oxidanten die veroudering tegen gaan.

Supplement

Hoewel vitaminen en mineralen de voedingsstoffen uit voeding nooit kunnen vervangen, kunnen ze ze wel aanvullen. Als je ouder wordt kan het verstandig zijn om een supplement te nemen met b.v. vitamine D, co-enzyme Q10, magnesium

Beweeg

Beweging is goed voor je hele lichaam en ook voor je huid. Het zorgt voor een goede bloedcirculatie wat je huid een goede kleur geeft. Het helpt je spieren te trainen die onder de huid liggen. Dat is zeker belangrijker als je ouder wordt omdat de spiermassa dan zowiezo al afneemt. Als je spieren strak en in vorm zijn ziet je huid er ook beter uit.

Slaap en relax

Stress heeft een negatieve uitwerking op je lichaam en je uiterlijk. Ontspannen is dus belangrijk. Net als voldoende slaap. Tijdens het slapen herstelt je lichaam zich en worden cellen vernieuwd en dat is niet onbelangrijk als je ouder wordt.

Verzorg je huid

Behalve je huid te beschermen tegen de zon, kun je je huid ook voeden en verzorgen door de juiste beauty producten.

Ingrediënten die  bewezen helpen tegen veroudering en rimpels zijn b.v.  Glycolzuur, AHA-fruitzuur, retinol-A, coenzyme Q10.